Skip to main content

Hondas populära PCX125 fortsätter att vara ett självklart val för stilmedvetna skoterförare som vill åka smidigt och bekvämt i stadstrafiken. I standardutrustningen ingår USB C-uttag, smartnyckel och en fyrventils eSP+-motor med antispinn och tomgångsstopp. Ram och fjädring är optimerade för lätta och smidiga köregenskaper och hög åkkomfort.

Man kan säga att PCX125 är något av en bortglömd framgångssaga bland Hondas tvåhjulingar, med tanke på att det har sålts över 140 000 exemplar i Europa sedan premiären 2010. Hemligheten bakom försäljningssuccén är att Honda har jobbat i många år med att finslipa grundkonceptet, som bygger på en modern design som går hem hos stilmedvetna kunder, i kombination med kompakta mått som gör skotern smidig och lätthanterlig i tät trafik och när man parkerar.

En annan viktig ingrediens i framgångsreceptet är att skotern är så bekväm och praktisk (modellnamnet PCX står för ”Personal Comfort level X”), med en skön körställning, effektivt skydd mot väder och vind, plats för en integralhjälm under sadeln och hög byggkvalitet. Att PCX dessutom är billig att köpa och äga har såklart också bidragit till modellens popularitet.

2010 var PCX den första tvåhjulingen i Europa med tomgångsstopp och två år senare blev PCX den första skotern i Europa med Hondas supereffektiva eSP-motor (enhanced Smart Power). 2016 blev den EURO4-godkänd och årsmodell 2018 uppdaterades rejält med ny design, nytt chassi och starkare motor.

2021 kom en ny motor och ram, flera praktiska funktioner och bättre komfort, plus en ny futuristisk design.

Årsmodell 2023 uppdateras med två nya fräscha färgsättningar.