Skip to main content

Africa Twin 2023 är i stort sett samma omåttligt populära äventyrsmaskin som 2022-modellen. Hojen har fina offroadegenskaper tack vare ett lätt och smidigt chassi med slimmade kåpor i ökenrallystil och en rapp och vridstark parallelltwin på 1084 kubik. Det avancerade elektronikpaketet har en 6-axlad tröghetsmätare som styr antispinn, kurvtagnings-ABS, Wheelie Control, Rear Lift Control och kurvtagningsavkänning på DCT-modellen. Det finns även praktiska funktioner som körlägen, standardmonterad farthållare, USB-uttag och en 6,5-tums färgpekskärm med Apple CarPlay®, Android Auto® och Bluetooth-anslutning.

 

Det har gått över 30 år sedan den legendariska Honda XRV650 Africa Twin rullade in i Europa för första gången. Det berömda namnet levde vidare i efterföljaren CRF1000L Africa Twin som lanserades 2016. Den nya modellen delade visserligen inga komponenter med föregångaren, men den ärvde hela äventyrsfilosofin som gjorde originalet till en framgångssaga.

Den fina balansen mellan effekt och vikt är en stor anledning till Africa Twins popularitet, både då och nu. CRF1000L Africa Twin var en modern allroundmaskin som blev enormt populär bland allt från globala äventyrare till pendlare och rena nöjesåkare, med över 85 000 sålda exemplar. Förklaringen är hojens smidiga och bekväma chassi och en motor med massor av användbar effekt.

Till 2018 fick både den manuella Africa Twin och den automatväxlade DCT-versionen elektronisk gasreglering med tre körlägen, antispinn med fler lägen och uppdateringar på insugs- och avgassidan som gav bättre motorrespons och härligare ljud. Samtidigt utökades Africa Twin-familjen med versionen Adventure Sports, som förutom årets uppdateringar var mer långfärdsanpassad med bättre vindskydd, större bränsletank och längre fjädringsväg.

2020 växte motorn till 1084 kubik tack vare längre slaglängd. Samtidigt uppdaterades CRF1100L Africa Twin Adventure Sports* med ännu bättre touringkomfort, tekniska hjälpmedel och mångsidighet, plus Showas elektroniska fjädringsjustering (SHOWA EERA) som tillval. Grundmodellen CRF1100L Africa Twin omarbetades ordentligt med en aggressiv och kompakt ökenrallydesign och ännu vassare offroadegenskaper. Förutom den större och starkare motorn var den nya modellen flera kilo lättare och levde verkligen upp till Hondas ursprungliga Africa Twin-filosofi om optimal balans mellan kraft och vikt.

Till 2022 fick Africa Twin finjusterade växellådsinställningar på DCT-versionen för smidigare köregenskaper på ettan och tvåan, aluminiumpakethållare som standard och ny grafik med en maffigare Africa Twin-logga. Specifikationerna är oförändrade till 2023, men två färgalternativ har fräschats upp.

 

CRF1100L Africa Twin har fullt fokus på offroadegenskaperna, och hojen både ser ut och känns som en riktig ökenrallymaskin. Den lätta och kompakta parallelltwinnen på 1084 kubik med 75 kW och 105 Nm sitter monterad i en bergstadig stålram med en separat bakram av aluminium. Svingarmen är också av aluminium och kommer från crossen CRF450R.

Centralt i Africa Twin sitter en 6-axlad tröghetsmätare (IMU), som styr antispinn med 7 nivåer, Wheelie Control med 3 nivåer, kurvtagnings-ABS (med offroadläge), Rear Lift Control och kurvtagningsavkänning på DCT-versionen. Maskinen har fyra standardkörlägen: URBAN, TOUR, GRAVEL och OFF-ROAD.

Körställningen är anpassad för att ge föraren full kontroll i alla lägen, med en sadel som är smal framtill och ett högt placerat styre. Dubbla varselljus förbättrar synlighet och säkerhet. Farthållare är standardutrustning.  En 6,5-tums färgpekskärm visar all information om maskinens system och kan anslutas till Apple CarPlay®, Android Auto® och Bluetooth.

Design och utrustning

  • Kompakt, offroadanpassat chassi med smal sadel och högt styre.
  • 6,5-tums färgpekskärm.
  • Smidig anslutning av smarttelefon till instrumentskärmen via Apple CarPlay® och Android Auto®.
  • Bluetooth-anslutning, varselljus och farthållare.

Aggressiv och kompakt. Det är två ord som sammanfattar Africa Twins avskalade ökenrallydesign. Men det är inte bara för syns skull – syftet är bättre offroadegenskaper. Det fasta kåpglaset är relativt lågt så att man lätt ser underlaget framför sig. Med en sadelhöjd på 850–870 mm och ett högt styre är körställningen bekvämt upprätt och föraren har full kontroll både sittande och stående. Bakändan är minimal och den smala sadeln är noggrant utformad för att föraren ska nå ner till marken lätt och ha maximal rörelsefrihet på hojen. Längst bak sitter en rejäl standardmonterad pakethållare av aluminium.

De dubbla skarpa LED-strålkastarna sitter högt i fronten och är utrustade med varselljus som anpassas automatiskt efter omgivningsljuset och förbättrar synlighet och säkerhet. Handskydd är standardutrustning.

På instrumentpanelens 6,5-tums färgpekskärm visas all information om maskinens system och uppe till vänster på skärmen väljer föraren körläge. Skärmen kan anpassas till att visa olika information beroende på valt körläge och pekfunktionen är lätt att använda även med handskar.

Man kan även ansluta en smarttelefon till instrumentskärmen via Apple CarPlay® och Android Auto®. Det går också att öppna och visa navigeringsappar, och med ett Bluetooth-headset för hjälmen kan man ringa och ta emot samtal. Man ansluter sin smarttelefon till ett USB-uttag på instrumentskärmens högra sida. Man kan även använda trådlös handsfree-funktion via Bluetooth, och då styr man mobilen med knapparna vid vänster handtag.

Främre och bakre blinkers är utrustade med en funktion för nödbromsvarning. När man kör snabbare än 50 km/h och bromsar plötsligt blinkar varningsblinkersen för att varna andra trafikanter för den hårda inbromsningen. Dessutom slås hojens blinkers av automatiskt. Systemet använder inte tidtagning, utan jämför fram- och bakhjulets hastighet och beräknar när blinkersen ska slås av beroende på situationen. Självavstängande blinkers kan stängas av på instrumentskärmen. Den standardmonterade farthållaren är ett värdefullt hjälpmedel på långsträckta motorvägar.

CRF1100L Africa Twin 2023 finns i tre färgalternativ: ”Mat Ballistic Black Metallic” med svart bakram är ny för 2023. Den klassiska trefärgade versionen har bytt namn till ”Glint Wave Blue Metallic Tricolour”, med blå frontkåpa, blå framskärm och bakparti med röda/vita detaljer.  Den tredje färgen är den CRF-röda ”Grand Prix Red” som är en hyllning till Hondas långa crosshistoria

MOTOR

  • Kraftfull parallelltwin på 1 084 kubik, 75 kW och 105 Nm.
  • Samtidigt som motorn växte i kubik till 2020 fick den även nytt topplock, nya ventiltider och lyft, plus nya spjällhus och nytt avgassystem.
  • Den variabla avgasregleringsventilen (ECV) ger ett härligt ljud på låga varvtal och bättre prestanda på höga varvtal.

Parallelltwinnen på 1084 kubik med 8 ventiler levererar 75 kW vid 7500 varv/min och 105 Nm vid 6250 varv/min. Cylinderdiameter och slaglängd är 92 x 81,5 mm och kompressionen är 10,1:1. Motorn matas via 46 mm spjällhus som sitter i linje med insugsportarna så att insugsluften får ett rakt och effektivt flöde. Motorstyrenhetens inställningar och insprutarvinkeln är anpassade för en direkt insprutning i förbränningskamrarna med dubbla tändstift.

Hondas Unicam-system med enkel överliggande kamaxel är ett arv från crossen CRF450R och tack vare den gjutna kamaxelns låga placering kan topplocket och hela motorn hållas väldigt kompakt. Insugsventilerna har 10,1 mm diameter och avgasventilerna 9,3 mm. Cylinderfodren är av aluminium för att spara vikt och en 270 graders vevaxel med ojämn tändföljd ger en skön, pulserande motorgång.

Motorn har kompakta yttermått tack vare att vevhuset är delat horisontalt, vattenpumpen sitter i kopplingskåpan och termostaten är inbyggd i topplocket. DCT och manuell version har likadana vevhus med några små utvändiga skillnader, och vattenpump och oljepump drivs av balansaxlarna.

Motorn har semi-torrsump med en oljebehållare nedtill i vevhuset. På så sätt blir oljetråget grunt och motorhöjden kan minimeras. Eftersom oljepumpen sitter direkt i oljebehållaren behövs ingen tryckmatningskanal, så där sparas vikt och utrymme. Kolvarnas rörelser tar ut varandra och neutraliserar sekundära vibrationer. Primära vibrationer elimineras med hjälp av dubbla balansaxlar.

Kopplingscentrum och tryckplatta av aluminium har hjälpkammar som underlättar uppväxling, och slirkammar för gasavslag och nerväxling. När motorn växte till 1100 kubik 2020 fick kopplingen mindre diameter och fjädrarna blev mjukare för att kopplingshandtaget skulle gå lättare. Växeltrumman i den 6-växlade manuella växellådan har samma konstruktion som på CRF450R för smidig och exakt växling. Quickshifter finns fortfarande som tillval.

Ljuddämparen är utrustad med en variabel avgasregleringsventil (ECV) liknande den som sitter på Fireblade. Ventilen bidrar till bättre motorprestanda och effektivitet när den öppnas på höga varvtal, och på låga varvtal ger den ett härligt pulserande avgasljud.

Elektronisk motor- och chassistyrning

  • IMU-styrd och offroadanpassad antispinn.
  • IMU-styrd Wheelie Control med 3 nivåer.
  • Fyra körlägen: TOUR, URBAN, GRAVEL och OFF-ROAD
  • Två USER-körlägen kan anpassas enligt förarens önskemål.

Hojens avancerade elektronikpaket styrs via elektronisk gasreglering och en 6-axlad tröghetsmätare (Inertial Measurement Unit – IMU)*. Systemet har 4 nivåer för effekt och 3 nivåer för motorbroms. Antispinn har 7 nivåer och hur mycket systemet ingriper på varje nivå är anpassat för att fungera med realtidsdata om lutningsvinklar och rörelsehastighet från tröghetsmätaren. Skillnaden mellan nivåerna är justerad så att föraren kan välja mer noggrant hur mycket bakdäcket ska slira vid offroadkörning. Det går även att stänga av antispinn helt.

Wheelie Control är ett annat elektroniskt hjälpmedel. Även här känner tröghetsmätaren av lutningsvinklar och rörelsehastighet och styr motorns vridmoment via elektronisk gasreglering. Funktionen har tre nivåer: Nivå 1 tillåter avsiktligt framhjulslyft, men begränsar plötsliga rörelser. Nivå 3 stoppar alla tendenser till framhjulslyft och nivå 2 är en medelväg mellan 1 och 3. Det går även att stänga av Wheelie Control helt.

Maskinen har fyra standardkörlägen: TOUR, URBAN, GRAVEL och OFF-ROAD, som täcker de flesta körförhållanden och sedan finns två USER-lägen som kan anpassas. Standardkörlägena kan också anpassas för vissa parametrar: antispinn från nivå 1–7 (och AV), Wheelie Control från nivå 1–3 (och AV) och DCT-versionens växlingsläge S från nivå 1–3.

  • TOUR är avsett för långfärdskörning med passagerare och last. Läget använder högsta nivå för effekt (1), mellannivå för motorbroms (2) och påslagen kurvtagnings-ABS för asfalt.
  • URBAN passar många olika körförhållanden och använder mellannivå för effekt (2) och motorbroms (2) och påslagen kurvtagnings-ABS för asfalt.
  • GRAVEL använder lägsta nivå för effekt (4) och motorbroms (3). Kurvtagnings-ABS för offroadkörning är påslagen (i detta läge kan inte bakbromsens ABS stängas av).
  • OFF-ROAD använder näst lägsta nivå för effekt (3) och lägsta nivå för motorbroms (3). Kurvtagnings-ABS för offroadkörning är påslagen (bakbromsens ABS kan stängas av).
  • USER 1 och 2 är två personliga körlägen som kan anpassas enligt förarens önskemål med effektnivå 1–4, motorbromsnivå 1–3, antispinn, Wheelie Control och ABS (asfalt/offroad). USER 1 utgår från nivå 2 för effekt och motorbroms och USER 2 utgår från effektnivå 4 och motorbromsnivå 3.

Växellåda med dubbelkoppling (DCT)

  • Snabb och smidig växling i manuellt läge och i automatläge D eller S.
  • I automatläge S (med 3 nivåer) varvar motorn högre och växlar ner tidigare än i läge D för aggressivare körning.
  • G-knappen ger bättre bakhjulsgrepp på lösa underlag.
  • Lutningsavkänning anpassar växlingen efter vägens stigning.
  • Kurvtagningsavkänning och bättre växlingstiming tack vare den nya tröghetsmätaren (IMU).
  • Smidiga köregenskaper på ettan och tvåan från stillastående och i låg fart.

Honda har sålt över 200 000 motorcyklar med dubbelkopplingsväxellåda (DCT) i Europa sedan funktionen lanserades som tillval på VFR1200F 2009. Under 2021 stod DCT-versioner av Africa Twin (inklusive Adventure Sports) för hela 51 % av modellens totala försäljning, vilket visar hur populära de lättkörda och bekväma DCT-hojarna har blivit.

Den unika dubbelkopplingsväxellådan växlar extremt snabbt och mjukt och är väldigt lätt att vänja sig vid. Växellådan har två kopplingar: en för start och 1:an, 3:an och 5:an, och en andra för 2:an, 4:an och 6:an, där den ena huvudaxeln löper inuti den andra för att spara plats.

Kopplingarna manövreras separat med egna elhydrauliska kretsar. Systemet växlar och lägger sedan i nästa växel i förväg med kopplingen som inte används just då. Därefter kopplas den första kopplingen ur elektroniskt, samtidigt som den andra kopplingen kopplas in.

Resultatet är snabb och mjuk växling. Kopplingarna överför drivkraften från en växel till nästa med minimalt avbrott i drivkraften till bakhjulet. Det minimerar ryck och gungning i chassit och ger en jämn och direkt växlingskänsla.

Ytterligare fördelar är hållbarhet (dreven kan inte skadas av att föraren växlar fel eller missar en växel), omöjligt att få motorstopp, enklare att köra i stadstrafik och bekvämare för föraren som slipper växla och kan fokusera helt på kurvtagning och bromsning.

Systemet har tre växlingslägen. Manuellt läge ger full manuell kontroll och föraren växlar med knappar på styret. Automatläge D passar i stadstrafik och på landsväg och är inriktat på låg bränsleförbrukning. Automatläge S har tre nivåer för sportigare körning. Styrenheten låter motorn varva lite högre innan den växlar upp, och den växlar ner tidigare när farten minskar för att ge mer motorbroms.

I automatlägena D och S kan föraren när som helst växla manuellt om det behövs, genom att bara trycka på växelknapparna vid vänster handtag. Sedan återgår DCT smidigt till automatläge beroende på gaspådrag, hastighet och aktuell växel.

På Africa Twin är DCT specialanpassat för offroadkörning med en G-knapp på instrumentpanelens pekskärm. G-knappen kan användas oavsett körläge och förbättrar bakhjulsgrepp och kontroll över maskinen genom att kopplingen slirar mindre vid växling.

En annan smart DCT-funktion är lutningsavkänning, som anpassar växlingen efter vägens stigning för optimal kontroll utifrån körförhållanden.

DCT-versionen är även utrustad med kurvtagningsavkänning: när tröghetsmätaren känner av att maskinen svänger anpassas växlingsprogrammet så att växlingarna blir så naturliga som möjligt. Dessutom är DCT-inställningarna finjusterade för smidigare köregenskaper på ettan och tvåan från stillastående och i låg fart.

CHASSI

  • Lätt ram med separat bakram av aluminium, plus en lätt och styv svingarm från CRF450R ger bättre bakhjulsgrepp och känsla.
  • En 6-axlad tröghetsmätare (IMU) sitter centralt placerad i maskinen.
  • Bättre stabilitet med kurvtagnings-ABS som även har offroadläge.
  • Showa-fjädring med optimerad dämpningsinställning och fjäderhårdhet fram och bak.

Hemligheten bakom Africa Twins fina köregenskaper både på asfalt och grus är en 6-axlad Bosch MM7.10 tröghetsmätare (Inertial Measurement Unit – IMU). Den sitter mitt i maskinen och mäter lutningsvinklar och rörelsehastighet i realtid. Mätaren kontrollerar bakhjulsgrepp via elektronisk gasreglering och antispinn, framhjulsgrepp via kurvtagnings-ABS, framhjulslyft via Wheelie Control och bakändslyft via Rear Lift Control.

 

Stålramens hållfasthet och styvhetsbalans är anpassade för att optimera både landsvägs- och offroadegenskaper. Ramen är styvare runt styrhuvudet för att ge föraren bättre känsla för framändans grepp. Samtidigt är ramens huvudrör smalare och rakare och det finns inget främre tvärrör. Markfrigången är 250 mm, hjulbasen är 1574 mm, styrvinkeln är 27°30’ och försprånget är 113 mm. Våtvikten är 229 kg (DCT 240 kg).

Den separata bakramen av aluminium är bara 195 mm bred, vilket gör det lättare att nå ner till marken. Den lätta aluminiumsvingen från CRF450R ger bättre bakhjulsgrepp och känsla.

Showas inverterade 45 mm cartridge-gaffel har rejäl fjädringsväg med 230 mm slaglängd. Gaffelns inställningar är anpassade för optimal prestanda både på och utanför asfalten. Retur- och kompressionsdämpning är fullt justerbara. Gaffelbenen sitter fast i styrkronor av aluminium (den övre är gjuten och den nedre smidd) med två skruvar uppe och nere per ben. Den ihåliga styrstammen är också av aluminium.

Bakfjädringen är anpassad för att matcha framgaffeln, med en Showa-dämpare som har 220 mm fjädringsväg, 46 mm cylinder och separat gasbehållare för stabil dämpning vid hård offroadkörning. Fjäderförspänningen justeras med en ratt på stötdämparen. Retur- och kompressionsdämpning är också fullt justerbara.

Ramens svingarmsfästen består av 600 MPa höghållfast stål och tvärröret ovanför som förbinder ramrören fungerar som övre stötdämparfäste (med kulled). Den ökade styvheten ger bättre bakhjulsgrepp och känsla.

Tröghetsmätaren (IMU) känner av lutningsvinkel och fartminskning (från främre/bakre hjulhastighetsgivare) och tar hänsyn till fram- och bakhjulets slirhastighet för att reglera bromstrycket via ABS. Om IMU upptäcker plötsligt bakhjulslyft reglerar den bromstrycket för att behålla stabiliteten. Bakhjulets ABS kan stängas av för offroadkörning (vid stillastående).

Frambromsen består av två kompakta radialmonterade fyrkolvsok, sinterbelägg och dubbla 310 mm vågformade flytande skivor. Baktill sitter en 256 mm vågformad skiva. Fälgarna med ekrar av rostfritt stål är 21 tum fram och 18 tum bak med 90/90-21 framdäck och 150/70-18 bakdäck. Grovmönstrade däck är godkända för maskinen: Continental 90/90-21M/C 54S och 150/70B 18M/C 70Q, klassade för 180 km/h respektive 160 km/h

Tillbehör

Honda har ett stort utbud av originaltillbehör till Africa Twin, både som separata delar och färdiga tillbehörspaket.

 

Off-Road Pack förstärker Africa Twins offroadegenskaper:

  • Offroadfotpinnar
  • Växelpedal för DCT
  • Quickshifter (manuell)
  • Hasplåt med fäste
  • Skyddsbågar
  • Kylargaller
  • Rökfärgat kåpglas
  • Fälgdekaler
  • Sidotankpads
  • Handskyddsförlängningar

 

Electric Pack innehåller alla elektroniktillbehör som behövs för maximal körkomfort:

  • Främre dimljus
  • Värmehandtag
  • 12-voltsuttag

 

Super Pack passar kunder som vill ha både mer bagageutrymme och bekväm långfärdskomfort. De rymliga väskorna finns i aluminium eller plast.

Paketet innehåller:

  • Toppbox (42 liter) och sidoväskor (vänster 37 liter/höger 33 liter) i aluminium med innerväskor,

eller

  • Stor toppbox (58 liter) och sidoväskor (vänster 40 liter/höger 30 liter) i plast med innerväskor.

Plus

  • 4,5-liters tankväska
  • Skyddsbågar
  • Främre dimljus
  • Hasplåt med fäste
  • Värmehandtag
  • 12-voltsuttag
  • Högt kåpglas
  • Övre och nedre vindavvisare
  • Centralstöd

 

Med Travel Pack får Africa Twin ännu bättre långfärdskomfort. Precis som Super Pack finns Travel Pack i en aluminiumversion och en plastversion.

  • Toppbox (42 liter) och sidoväskor (vänster 37 liter/höger 33 liter) i aluminium med innerväskor,

eller

  • Stor toppbox (58 liter) och sidoväskor (vänster 40 liter/höger 30 liter) i plast med innerväskor.

Plus

  • 4,5-liters tankväska
  • Hasplåt med fäste
  • Skyddsbågar
  • Centralstöd

 

Dessutom finns följande tillbehör:

  • Låg sadel (825–845 mm) och hög sadel (870–895 mm)
  • Dekalsats
  • SC-Project ljuddämpare
  • 38-liters toppbox
  • 3-liters tankväska