Honda CBR1000RR-R Fireblade SP 2022

CBR1000RR-R Fireblade SP kom som en helt ny motorcykel till 2020, skapt med ett orubbligt fokus på bankörning.

Till 2022 har utvecklingen av dess fyrcylindriga radmotor, som den bibehåller en toppeffekt på 160 kW vid 14 500 rpm, fokuserat på acceleration och kraft på mellanregistret: insugskanaler, luftburk, luftburkens trattar och avgassystemets mittsektion har alla reviderats för att ge extra kraft på mellanregistret.

Bakdrevet har vuxit med 3 tänder, till 43, för starkare acceleration på varje växel och quick shifter-prestandan har uppgraderats. Honda Selectable Torque Control (HSTC) har också optimerats – med feedback från HRC:s förare – för förfinad grepphantering för bakdäcket samtidigt som gaskänslan förbättras ytterligare. Resten av chassit – som består av en ram i aluminium, RC213V-S-svingarm, sexaxlig tröghetsmätenhet (IMU) och 3-nivås Honda Electronic styrdämpare (HESD) – är oförändrad.

Full fjädring av högsta racekvalitet tillhandahålls av Öhlins Smart Electronic Control (S-EC) och OBTi användargränssnitt, med bromsar fram och bak från Brembo.

Kåporna och körpositionen bibehåller ett kompromisslöst fokus på aerodynamisk prestanda, där kåpan har MotoGP-winglets för att generera downforce. En TFT-skärm i fullfärg ger intuitiv kontroll av körlägen och justering av Power, Engine Brake, HSTC, Wheelie Control, Start Mode och ABS-lägen. En smartnyckel sätter pricken över i:et.

För 2022 kommer modellen med guldhjul. Modellen får även sällskap av ett mycket speciellt nytt alternativ.Det vill säga specialmodellen Fireblade SP 30Th Anniversary, som hyllar den ursprungliga ’92 Fireblade, motorcykeln som startade det hela för 30 år sedan.

CBR1000RR-R Fireblade SP kommer I färgen Grand Prix Red
CBR1000RR-R Fireblade SP 30th Anniversary kommer i speciallackeringen “Limited Edition ‘Tricolour’