Honda GROM 2025

Hondas lättkörda lilla tuffing uppdateras till 2025 med ny design på kåporna med snabbfästen, tre nya fräscha färgalternativ och modellanpassade originaltillbehör. Den coola minihojen är utrustad med en pigg luftkyld fyrtaktare på 125 kubik med fem växlar, inverterad 31 mm framgaffel, IMU-styrd ABS, LED-strålkastare och digital instrumentering.

Honda lanserade sin första och numera legendariska minihoj redan 1963 under namnet Monkey, och sedan dess har man följt upp succén med MSX125 2013 och comeback för Monkey 2018 och Dax 2022.

Hondas moderna tolkning av minihojar har blivit enormt populär bland en ny kategori av unga hojåkare som kallas ”Dek Neaw” i Thailand och ”Street-Kei” i Japan. Det handlar om en digital generation som ifrågasätter det traditionella och vill ha en förstahoj som är kul och spännande utan att vara svårkörd, med en design som sticker ut från mängden och ett överkomligt pris. 2013 lanserade Honda MSX125 (namnet står för Mini Street X-treme) som riktade sig just till de här ungdomarna.

Modellen har hela tiden hetat Grom i Japan och USA, och 2021 lades modellnamnet till på den europeiska marknaden också. Populariteten har hållit i sig genom åren och över hela världen tack vare att många använder Grom som ett praktiskt och smidigt stadsfordon eller som utgångspunkt för att skapa en egen specialversion med hjälp av stylingtillbehör.

Inför 2021 uppdaterades Grom med retroinspirerad design och fem växlar för högre toppfart. Mekaniskt sett är årsmodell 2025 oförändrad, men kåpdesignen är uppfräschad och det finns nya färgalternativ och originaltillbehör, annars är Grom fortfarande den lilla glädjespridaren med den stora personligheten.