SH150i är en av Italiens populäraste skotrar, och det vill inte säga lite i ett skotertokigt land som Italien. Populariteten beror mycket på den generösa utrustningen, med en stark och effektiv fyrventils eSP+-motor, antispinn, tomgångsstopp, lågt insteg med slät fotplatta, digital instrumentskärm, LED-lampor runtom, 28-liters förvaringsutrymme, USB C-uttag och smartnyckel.
Honda har sålt över en miljon SH-skotrar och originalet SH50 dök upp redan 1984. Fyrtaktaren Honda SH150i kom ut på den europeiska marknaden 2001. Ända sedan dess har den varit ett snyggt, roligt och praktiskt transportmedel som har blivit en favorit i många europeiska storstäder.
Den första versionen startade framgångssagan med en pigg motor som fixade både stadstrafik och motorväg, i kombination med kvicka men stabila köregenskaper tack vare stora 16-tumsfälgar, plus en lyxig design.
Bränsleinsprutning kom 2005 och under de senaste 19 åren har SH150i och syskonmodellen SH125i blivit symboler för det ultimata stadsfordonet med en perfekt balans mellan stil, driftsäkerhet, ekonomi och användbarhet.
Genom åren har Honda hela tiden utvecklat modellen för att tillgodose ägarnas behov och förväntningar och fortsätta ge dem en ännu bättre version av deras SH-skoter. 2013 fick modellen Hondas lågfriktionsmotor eSP (enhanced Smart Power) och tomgångsstopp, vilket blev ett uppsving för både effekt och bränsleförbrukning. 2017 fräschades designen upp och andra nyheter var LED-lampor fram och bak och smartnyckel.
2020 lanserades den nya SH150i som tillverkas i Hondas Atessa-fabrik i Italien och som omedelbart blev en storsäljare tack vare att italiensk lagstiftning förbjuder 125-kubikare på motorvägar. Skotern var minst lika ekonomisk att äga och köra som sina föregångare, samtidigt som den var snabbare, snyggare och bekvämare.
Modellen på bilderna är exrautrustad
SH150i är byggd för att vara praktisk i vardagen med mycket förvaringsutrymme och ett USB-uttag för smidig mobilladdning. Fjädringen är anpassad för maximal komfort, 16-tumshjul bidrar till stabila köregenskaper och kåpdesignen är elegant i sin enkelhet. Elektroniken är modern med LED-lampor runtom och digital instrumentskärm.
Den EURO5-godkända fyrventils eSP+-motorn med tomgångsstopp levererar 12,4 kW och 14,9 Nm med en bränsleförbrukning på 44,7 km/l (WMTC). Antispinn ingår i standardutrustningen och gör körningen säkrare och stabilare.
Design och utrustning
- Typisk SH-design med lågt insteg och slät fotplatta
- 28 liters förvaringsutrymme under sadeln med USB-uttag
- LED-lampor runtom och digital instrumentskärm
Designen är mjuk och stilren med en tydlig premiumkänsla. Fronten domineras av modern belysning, med en bred LED-strålkastare som huserar helljus i mitten flankerat av dubbla halvljus och uppe i styrkåpan sitter parkeringsljuset.
Den snygga designen kompletteras såklart med praktiska funktioner: ett kompakt och klassiskt SH-chassi med lågt insteg och slät fotplatta för smidig på- och avstigning och upprätt körställning för utmärkt överblick i trafiken. Under sadeln finns ett stort förvaringsutrymme på 28 liter med plats för en integralhjälm och där sitter även ett praktiskt USB-uttag för mobilladdning.
Den platta sadeln är bekväm med gott om utrymme att byta sittställning, och sadelns form och den smala fotplattan gör det lätt att nå ner till marken. Dessutom går det utmärkt att åka två på sadeln och passagerarfotpinnarna av aluminium kan fällas in när de inte används.
Den moderna instrumentpanelen har en digital skärm för hastighetsmätare och vägmätare i mitten, med indikeringslampor för smartnyckel, antispinn, ABS och tomgångsstopp uppdelade på båda sidorna. Man väljer vilken information som ska visas på instrumentskärmen med A/B-knapparna vid vänster handtag.
Smartnyckeln kan ligga i förarens ficka och behöver inte tas fram hela tiden för att låsa upp eller låsa tändningslås, tanklock eller sadel. Nyckeln har två knappar: på/av för smartfunktionen och en kvitteringsfunktion som aktiverar skoterns blinkers så att man kan hitta den på avstånd.
Med smartnyckeln i närheten räcker det att trycka på skoterns huvudströmbrytare en gång, sedan kan man enkelt slå på tändningen, låsa upp styrlåset och via två vippbrytare öppna tanklock och sadel. Huvudströmbrytaren lyser blått när man trycker på den och när man trycker på smartnyckelns kvitteringsknapp.
MOTOR
- Fyrventils eSP+-motor med 12,4 kW och 14,9 Nm
- Första Honda-motorn som uppfyller de hårdare avgaskraven EURO5+
- Antispinn
- Tomgångsstopp och lågfriktionsteknik
Den kvicka, vätskekylda 157-kubikaren med fyra ventiler och enhanced Smart Power+ (eSP+) levererar 12,4 kW vid 8500 varv/min och 14,9 Nm vid 6500 varv/min, och är den första Honda-motorn som uppfyller de hårdare avgaskraven EURO5+.
Antispinn gör körningen säkrare och ser till att bakdäcket behåller greppet när man accelererar på hala underlag. När antispinn aktiveras blinkar en lampa på instrumentpanelen och funktionen kan även stängas av helt.
Cylinderdiameter och slaglängd är 60 x 55,5 mm och kompressionen är 12,0:1. Motorn är extremt kompakt och alla komponenter sitter tätt samlade för att centralisera vikten så mycket som möjligt. Kylaren är inbyggd i själva motorn med en enklare och lättare konstruktion, istället för att den sitter framtill på skotern. Tack vare att kylaren är så effektiv går det att använda en mindre och lättare kylfläkt.
Låg friktion har hög prioritet inuti motorn: cylinderfodrets utsida har minimala räfflor som ger lägre oljeförbrukning och bättre kylning, plus att själva cylindern har en förskjutning som också minskar friktionen. Rullmotståndet i kraftöverföringen minimeras genom att tre lager delar på belastningen. All lågfriktionsteknik gör motorn extremt bränslesnål (utan tomgångsstopp) och man kan köra hela 44,7 km på en liter (WMTC).
En annan funktion med stor betydelse för bränsleförbrukningen är tomgångsstopp, som slås på och av med en knapp vid höger handtag. När den är påslagen stängs motorn av efter tre sekunders tomgångskörning och startar igen direkt när man vrider på gashandtaget.
Systemet fungerar smidigt under körning och har en returfunktion som återför vevaxeln till läget före insugning och en dekompressionsmekanism som gör motorn lättare att dra runt. Tack vare den kombinerade generatorn/startmotorn behövs inte en separat startmotor med tillhörande drev.
CHASSI
- Stark centralram av stålrör
- Optimerad bakfjädring för bättre åkkomfort
- Stabilare köregenskaper med stora 16-tumshjul
Chassit bygger på en centralram av höghållfasta stålrör där bränsletanken på 7 liter är smidigt undangömd under fotplattan, istället för under passagerarsadeln som tidigare. Det frigör hela 10 liter mer förvaringsutrymme. Hjulbasen är 1350 mm, styrvinkeln 26° och försprånget 85,2 mm. Sadelhöjden är 799 mm och våtvikten är 134,1 kg.
Motorfästenas och bakfjädringens vinklar är optimerade för att minska rotationsbelastning och göra stötdämpningen mer följsam och kontrollerad.
Lätta 16-tums gjutna aluminiumfälgar bidrar mycket till skoterns stabila köregenskaper och för greppet står Michelin City Grip slanglösa däck med dimensionen 100/80-16 fram och 120/80-16 bak.
Stötdämparna bak har justerbar fjäderförspänning i fem lägen och 83 mm slaglängd. Teleskopgaffeln med 33 mm innerben och 89 mm slaglängd ger utmärkt väghållning och har en mjuk men kontrollerad känsla. ABS är standardutrustning och fram- och bakbromsen har varsin 240 mm skiva med tvåkolvsok fram och enkolvsok bak.