Skip to main content

Honda döper om sin smidiga, A2-godkända äventyrshoj och förstärker äventyrsdesignen ännu mer till 2024. Den pigga parallelltwinnen på 471 kubik levererar fortfarande 35 kW och 43 Nm, men motorstyrenheten är uppdaterad för bättre accelerationskänsla och antispinn är nu standardutrustning. Hojen har bantat 3 kg, varav de nya fälgarna sparar 1,5 kg i ofjädrad vikt, som matchas av finjusterad fjädring fram och bak. Dubbla skivor fram greppas av effektiva tvåkolvsok. I fronten sitter en ny LED-strålkastare för säkrare mörkerkörning och den nya 5-tums instrumentskärmen, som nu styrs enklare med en bakgrundsbelyst knapp på styret.

Honda lanserade äventyrsmodellen CB500X 2013, som en del av en körglad trio bestående av den nakna CB500F (nu CB500 Hornet) och den sportiga CBR500R med helkåpa, alla i den lätta mellanklassen.

Redan från starten var maskinen en kompetent mångsysslare som passade de flesta hojåkare och användningsområden.

De praktiska och mångsidiga egenskaperna berodde framför allt på en pigg parallelltwin med mycket kraft från låga varvtal i kombination med ett chassi som är lika smidigt och bekvämt i tät stadstrafik som ute på långsträckta landsvägar.

Den funkade perfekt som pendlarhoj ena dagen och milslukande touringmaskin nästa dag. Fjädringsvägen är lång och sväljer effektivt vägens ojämnheter, och föraren har full kontroll och översikt tack vare det breda styret och den upprätta körställningen.

2016 fick hojen större bränsletank, bättre vindskydd och högre kåpglas, LED-belysning, framgaffel med justerbar fjäderförspänning och justerbart bromshandtag. Årsmodell 2019 uppgraderades med mer sofistikerad äventyrsdesign, starkare motor och ett gäng chassiförbättringar. 2022 fick framändan en inverterad 41 mm Showa SFF-BP-gaffel, dubbla bromsskivor och nytt framhjul, och baktill monterades en lättare sving.

Till 2024 fortsätter Honda att vässa detaljer här och där på hojen, men grundkonceptet är detsamma. Namnet däremot, det är nytt. Målsättningen är att ge NX500 en egen identitet med ny aggressiv design, avancerad teknik och många mindre uppdateringar, så att den håller sig kvar i toppen av Europas populäraste äventyrshojar.

MODELLÖVERSIKT

Det finns säkert en och annan mc-nörd som får något nostalgiskt i blicken när de ser bokstavskombinationen NX. Kanske svävar tankarna tillbaka till härliga grusvägsminnen med Hondas offroadklassiker NX650 Dominator, som lanserades 1988 och gjorde succé runtom i Europa.

NX står faktiskt för ”New X-over” och det är precis vad NX500 är – en ”ny crossover”. Den levererar massor av körglädje på kurviga landsvägar och grusvägar, samtidigt som man åker både bekvämt och snyggt med hojens moderna äventyrsdesign. Fälgarna är lättare och fjädringen har nya inställningar fram och bak för en bättre körupplevelse.

Nytt för 2024 är även antispinn och en omprogrammerad motorstyrenhet som förbättrar accelerationen.

 

Följande färgalternativ gäller för NX500 2024:

Grand Prix Red

Matt Gunpowder Black Metallic

Pearl Horizon White

 

DESIGN & UTRUSTNING

  • Ny äventyrsdesign med bättre aerodynamik och högfartsstabilitet.
  • Ny LED-strålkastare och nytt bakljus.
  • Ny 5-tums färgskärm
  • Instrumentskärmen styrs med en ny, mer lätthanterlig och bakgrundsbelyst knapp vid vänster styrhandtag.

Den moderna äventyrsdesignen på NX500 är ett crossover-koncept som passar in överallt – på stan, kurviga landsvägar, motorvägar och grusvägar.

Den nya LED-strålkastaren har en bredare ljusbild än på förra modellen som gör mörkerkörningen säkrare, särskilt när man svänger. Bakljuset är också nytt och består av LED-lampor som all annan belysning på hojen.

Direkt i förarens blickfång sitter en sprillans ny 5-tums TFT-färgskärm som är tillverkad med optisk bindning för första gången på en Honda-motorcykel. När skärmen tillverkas fylls luftspalten mellan täckglaset och TFT-displayen med ett transparent flytande lim som gör den energisnålare och lättare att läsa av i solljus. Skärmen har tre olika visningslägen.

Sadelns smala profil ger föraren stor rörelsefrihet och underlättar att nå ner till marken från sadelhöjden på 830 mm, med en upprätt och bekväm körställning där föraren har utmärkt kontroll och överblick över trafiken.

Hela 38 graders styrutslag med det grålackerade koniska styret gör också hojen mer lättmanövrerad. Sadelhöjden är 830 mm med en upprätt och bekväm körställning som ger föraren utmärkt överblick över trafiken. Yttermåtten är 2165 x 830 x 1415 mm och markfrigången är 180 mm.

Bränsletanken rymmer 17,5 liter inklusive reserv, och med den bränslesnåla motorn (3,6 liter/100 km eller 27,8 km/liter WMTC) kan man köra över 480 km på en tank.

CHASSI

  • Inverterad 41 mm Showa SFF-BP-gaffel och bakdämpare med finjusterade inställningar.
  • Lägre ofjädrad vikt tack vare nya lättare fälgar.
  • Dubbla 296 mm skivor med Nissin axialmonterade tvåkolvsok framtill.

Den lätta och starka ramen med 35 mm stålrör i diamantform är oförändrad till 2024 och har samma välavvägda flexibilitet med utmärkt respons från vägytan. Ramens fina styvhetsbalans bidrar även till mindre vibrationer, tillsammans med motorfästenas form och placering.

Hjulbasen är 1445 mm, styrvinkeln 27,5°, försprånget 108 mm och viktfördelningen fram/bak är 48,7/51,3 %. Den nya tjänstevikten är 196 kg, alltså hela 3 kg lättare än CB500X.

Den inverterade 41 mm Showa-framgaffeln är av typen SFF-BP (Separate Function Fork – Big Piston) med en funktion i varje gaffelben, alltså dämpare med stor kolv i det ena och fjädermekanism i det andra, som ger effektivare reaktion över ojämnheter och bättre fjädringskänsla. Fjädringsvägen är 135 mm och till 2024 har gaffeln ny fjäderhårdhet och nya dämpningsinställningar med bättre respons både på asfalt och grus.

Nya inställningar gäller även för stötdämparen av enkelrörstyp med 135 mm fjädringsväg och stor kolv som bidrar till utmärkt fjädringsrespons och temperaturhantering. Fjäderförspänningen är justerbar i 5 lägen. Den lätta svingarmen är tillverkad av 2 mm stålplåt i fyrkantsprofil med mer styvhet på längden och mer flexibilitet i sidled för en bättre körupplevelse.

De gjutna aluminiumfälgarna är helt nya och har nu fem Y-formade ekrar istället för sju, vilket sparar 800 g fram och 700 g bak. Den lägre ofjädrade vikten och de nya fjädringsinställningarna bidrar till vassare köregenskaper överlag. De nya fälgarna är skodda med offroadmönstrade däck i dimensionerna 110/80-R19 fram och 160/60-R17 bak, så det är inga problem svänga in på nästa grusväg när andan faller på.

Dubbla 296 mm bromsskivor fram greppas av två Nissin axialmonterade tvåkolvsok och bak sitter en 240 mm skiva med enkolvsok.

MOTOR

  • Pigg parallelltwin med antispinn som standard.
  • Jämnare effektkurva och starkare acceleration från låga varvtal tack vare nya insprutningsinställningar.
  • Assisterande slirkoppling underlättar uppväxling och motverkar bakhjulsstuds vid nerväxling.

Motorn är en A2-godkänd, 8-ventils vätskekyld parallelltwin på 471 kubik, som har en väl avvägd balans mellan storlek och effekt, med en pigg och varvvillig motorkaraktär. Just den fullvuxna prestandan och karaktären gör att man lätt glömmer bort att motorn är i halvlitersklassen och levererar 35 kW vid 8 600 varv/min och 43 Nm vid 6 500 varv/min.

Antispinn är en nyhet för 2024 som gör körningen säkrare och tryggare. Systemet känner av skillnader mellan fram- och bakhjulets rotation och reglerar motorns vridmoment via bränsleinsprutningen på ett mjukt sätt så att bakdäcket återfår greppet. Det går även att stänga av antispinn.

Insprutningen matas effektivt via ett rakt luftflöde från luftburken till spjällhusen, och till 2024 är tändinställning och luft-/bränsleblandning finjusterade för starkare acceleration från låga varvtal och jämnare effektkurva. Ljuddämparen har dubbla utblås med ett sportigt och härligt avgasljud.

Cylinderdiameter och slaglängd är 67 x 66,8 mm och kompressionen är 10,7:1. Vevtapparna sitter 180° isär och bakom cylindrarna finns en primär balansaxel nära maskinens tyngdpunkt. Primär- och balansaxeldrev är fjäderbelastade för tystare gång. Vevaxelns motvikter är specialutformade för optimal balans och den låga vikten gör att motorn roterar fritt med mindre tröghet.

Motorn ingår som en bärande del av ramen och förstärker styvheten via fyra fästpunkter. I topplocket sitter det rullvipparmar och ventilerna justeras med shims för att hålla nere vikt, ventilfjädertryck och friktion.

Kamkedjan (av SV-typ) är tyst och har vanadinbehandlade nitar för mindre friktion och bättre hållbarhet. Insugsventilernas diameter är 26,0 mm och avgasventilerna har 21,5 mm diameter. Kolvarna är specialdesignade för att hålla nere ljudnivån på höga varvtal. Räfflor på kolvmanteln minskar friktionen (en konstruktion som innebär större ytarea med spår där olja kan rinna för bättre smörjning).

Motorn är riktigt kompakt med vevaxel, ingående axel och utgående axel placerade i en triangel. Cylinderfodren är centrifugalgjutna för att få tunna väggar och deras utformning minskar pumpförluster som kan uppstå med 180° vevtappar. Det djupa oljetråget minimerar oljerörelser vid hård kurvtagning och bromsning. Oljevolymen är 3,2 liter.

Växellådan har 6 lägen och är standardutrustad med assisterande slirkoppling som motverkar bakhjulsstuds när man växlar ner.