Inför 2026 sprider sig Honda E-Clutch neråt i kubiken till NX500 som blir både bekvämare, sportigare och roligare att köra. Sen är det ju en bonus om den revolutionerande tekniken kan få yngre och mindre erfarna hojåkare att våga sig ut på äventyr utanför asfalten, med tanke på att hojen blir ännu mer lättkörd.
Hondas A2-godkända och behändiga äventyrshoj uppdateras till 2026 med den revolutionerande automatkopplingen E-Clutch och blir både bekvämare, sportigare och roligare på kuppen. Den pigga parallelltwinnen på 471 kubik levererar fortfarande 35 kW och 43 Nm och standardmonterad antispinn håller koll på bakhjulsgreppet. Utrustningen är generös med en inverterad 41 mm Showa-gaffel, dubbla bromsskivor med tvåkolvsok fram, en skarp LED-strålkastare för säkrare mörkerkörning och en 5-tums TFT-färgskärm som styrs smidigt med en bakgrundsbelyst knapp på styret och kan anslutas till mobilen via Honda RoadSync-appen. För 2026 gäller en helt ny palett med fräscha färgalternativ.
Honda lanserade äventyrsmodellen CB500X 2013, som en del av en körglad trio bestående av den nakna CB500F (nu CB500 Hornet) och den sportiga CBR500R med helkåpa, alla i den lätta mellanklassen.
Redan från starten var maskinen en kompetent mångsysslare som passade de flesta hojåkare och användningsområden.
De praktiska och mångsidiga egenskaperna berodde framför allt på en pigg parallelltwin med mycket kraft från låga varvtal i kombination med ett chassi som är lika smidigt och bekvämt i tät stadstrafik som ute på långsträckta landsvägar.
Den funkade perfekt som pendlarhoj ena dagen och milslukande touringmaskin nästa dag. Fjädringsvägen är lång och sväljer effektivt vägens ojämnheter, och föraren har full kontroll och översikt tack vare det breda styret och den upprätta körställningen.
2016 fick hojen större bränsletank, bättre vindskydd och högre kåpglas, LED-belysning, framgaffel med justerbar fjäderförspänning och justerbart bromshandtag. Årsmodell 2019 uppgraderades med mer sofistikerad äventyrsdesign, starkare motor och ett gäng chassiförbättringar. 2022 fick framändan en inverterad 41 mm Showa SFF-BP-gaffel, dubbla bromsskivor och nytt framhjul, och baktill monterades en lättare sving.
2024 döptes modellen om till NX500 och samtidigt moderniserades både design och teknik.
Apropå teknik så tar 2026:an ett rejält kliv i utvecklingen och utrustas med Hondas automatkoppling E-Clutch som gör hojen ännu bekvämare och smidigare oavsett om man pendlar i stan eller sladdar fram på en grusväg. En helt ny färguppsättning ingår också i nyheterna för 2026.
MODELLÖVERSIKT

Det finns säkert en och annan mc-nörd som får något nostalgiskt i blicken när de ser bokstavskombinationen NX. Kanske svävar tankarna tillbaka till fina grusvägsminnen med Hondas offroadklassiker NX650 Dominator, som lanserades 1988 och blev en långlivad succé över hela Europa.
NX står faktiskt för ”New X-over” och det är precis vad NX500 är – en ”ny crossover”. Den levererar massor av körglädje på kurviga landsvägar och grusvägar, samtidigt som man åker både bekvämt och snyggt med hojens moderna äventyrsdesign. Med Hondas automatkoppling E-Clutch får man en ännu bekvämare och smidigare körupplevelse både på och utanför asfalten.
Hojens utrustningsnivå är hög med bland annat en inverterad 41 mm Showa-gaffel, dubbla bromsskivor med tvåkolvsok fram, en skarp LED-strålkastare för säkrare mörkerkörning och en 5-tums TFT-färgskärm som styrs smidigt med en bakgrundsbelyst knapp på styret och kan anslutas till mobilen via Honda RoadSync-appen.
Dessa nya färgalternativ gäller för NX500 2026:
- *NY* Mat Gunpowder Black Metallic & Pearl Bosphorus Blue
- *NY* Graphite Black & Matt Gunpowder Black Metallic
- *NY* Pearl Horizon White & Mat Crypton Silver Metallic
DESIGN & UTRUSTNING
- Vass äventyrsdesign med utmärkt aerodynamik och högfartsstabilitet.
- Dubbla skarpa LED-strålkastare.
- 5-tums TFT-färgskärm med mobilanslutning via appen Honda RoadSync för navigering och andra mobilfunktioner.
- Instrumentskärmen styrs med en lätthanterlig och bakgrundsbelyst knapp vid vänster styrhandtag.
Den moderna äventyrsdesignen på NX500 är ett crossover-koncept som passar in överallt – på stan, kurviga landsvägar, motorvägar och grusvägar.
Frontkåpans dubbla LED-strålkastare skickar ut en bred ljusbild som gör mörkerkörningen säkrare, särskilt när man svänger. All annan belysning består också av skarpa och energisnåla LED-lampor.
Direkt i förarens blickfång sitter en 5-tums TFT-färgskärm som är tillverkad med optisk bindning för att informationen ska synas bättre i starkt ljus. När skärmen tillverkas fylls luftspalten mellan täckglaset och TFT-displayen med ett transparent flytande lim som gör den energisnålare och lättare att läsa av i solljus. Skärmen har tre olika visningslägen och ansluts smidigt till iPhone och Android-mobiler via appen Honda RoadSync.
Tack vare mobilanslutningen och en praktisk fyrvägsknapp med inbyggd belysning vid vänster styrhandtag kan man enkelt följa vägbeskrivningar på skärmen eller ringa och ta emot samtal eller lyssna på musik med ett Bluetooth-headset i hjälmen. Det är bara att ladda ner Honda RoadSync-appen från Apple App Store eller Google Play Butik och ansluta mobilen till hojen.
Sadelns smala profil gör att man kan röra sig fritt på hojen och når lätt ner till marken från sadelhöjden på 830 mm, plus att man sitter upprätt och avslappnat med utmärkt kontroll och överblick över trafiken. Hela 38 graders styrutslag med det grålackerade koniska styret gör också hojen mer lättmanövrerad. Yttermåtten är 2165 x 830 x 1415 mm och markfrigången är 180 mm.
Bränsletanken rymmer 17,5 liter inklusive reserv, så med den låga bränsleförbrukningen på 0,36 liter/mil (WMTC) kan man köra över 48 mil på en tank.
Nödbromsvarning är en säkerhetsfunktion som slår på (och av) bakre blinkers för att varna trafikanter bakom när man bromsar hårt. Den vanliga blinkersen slås också av automatiskt när man har svängt klart eller bytt fil.

CHASSI
- Inverterad 41 mm Showa SFF-BP-gaffel och bakdämpare med finjusterade inställningar.
- Lätta gjutna aluminiumfälgar.
- Dubbla 296 mm skivor med Nissin axialmonterade tvåkolvsok framtill.
Den lätta och starka ramen med 35 mm stålrör i diamantform har en noggrant anpassad styvhetsbalans för att man ska få den rätta responsen från underlaget och för att minimera vibrationer.
Hjulbasen är 1445 mm, styrvinkeln 27,5°, försprånget 108 mm och viktfördelningen fram/bak är 48,7/51,3 %. Tjänstevikten är 196 kg, alltså 3 kg lättare än CB500X.
Den inverterade 41 mm Showa-framgaffeln är av typen SFF-BP (Separate Function Fork – Big Piston) med en funktion i varje gaffelben, alltså dämpare med stor kolv i det ena och fjädermekanism i det andra, som ger effektivare reaktion över ojämnheter och bättre fjädringskänsla. Fjädringsvägen är 135 mm och till 2024 fick gaffeln ny fjäderhårdhet och nya dämpningsinställningar med bättre respons både på asfalt och grus.
Nya inställningar gällde även för stötdämparen av enkelrörstyp med 135 mm fjädringsväg och stor kolv som bidrar till utmärkt fjädringsrespons och temperaturhantering. Fjäderförspänningen är justerbar i 5 lägen. Den lätta svingarmen är tillverkad av 2 mm stålplåt i fyrkantsprofil med mer styvhet på längden och mer flexibilitet i sidled för en bättre körupplevelse.
De gjutna aluminiumfälgarna var nya inför 2024 och hade uppdaterats till fem Y-formade ekrar istället för sju, vilket sparade 800 g fram och 700 g bak. Den lägre ofjädrade vikten och de nya fjädringsinställningarna bidrog till vassare köregenskaper överlag. Fälgarna är skodda med offroadmönstrade däck i dimensionen 110/80-R19 fram och 160/60-R17 bak, så det är inga problem svänga in på nästa grusväg när andan faller på.
Dubbla 296 mm bromsskivor fram greppas av två Nissin axialmonterade tvåkolvsok och bak sitter en 240 mm skiva med enkolvsok.

MOTOR
- Pigg parallelltwin med antispinn som standard.
- Jämnare effektkurva och starkare acceleration från låga varvtal tack vare nya insprutningsinställningar inför 2024.
- Assisterande slirkoppling underlättar uppväxling och motverkar bakhjulsstuds vid nerväxling.
Motorn är en A2-godkänd, 8-ventils vätskekyld parallelltwin på 471 kubik, som har en väl avvägd balans mellan storlek och effekt, med en pigg och varvvillig motorkaraktär. Just den fullvuxna prestandan och karaktären gör att man lätt glömmer bort att motorn är i halvlitersklassen och levererar 35 kW vid 8 500 varv/min och 43 Nm vid 6 500 varv/min.
Antispinn ingår i standardutrustningen och ser till att accelerationen blir stabilare och tryggare: systemet känner av skillnader mellan fram- och bakhjulshastighet och reglerar motorns vridmoment via bränsleinsprutningen på ett mjukt sätt så att bakdäcket återfår greppet. Funktionen går även att stänga av.
Insprutningen matas effektivt via ett rakt luftflöde från luftburken till spjällhusen, och inför 2024 finjusterades tändinställning och luft-/bränsleblandning för starkare acceleration från låga varvtal och jämnare effektkurva. Ljuddämparen har dubbla utblås med ett sportigt och härligt avgasljud.
Cylinderdiameter och slaglängd är 67 x 66,8 mm och kompressionen är 10,7:1. Vevtapparna sitter 180° isär och bakom cylindrarna finns en balansaxel med tysta, fjäderbelastade drev nära maskinens tyngdpunkt. Vevaxelns motvikter är specialutformade för optimal balans och den låga vikten gör att motorn roterar fritt med mindre tröghet.
Motorn ingår som en bärande del av ramen och förstärker styvheten via fyra fästpunkter. I topplocket sitter det rullvipparmar och ventilerna justeras med shims för att hålla nere vikt, ventilfjädertryck och friktion.
Kamkedjan (av SV-typ) är tyst och har vanadinbehandlade nitar för mindre friktion och bättre hållbarhet. Insugsventilernas diameter är 26,0 mm och avgasventilerna har 21,5 mm diameter. Kolvarna är specialdesignade för att hålla nere ljudnivån på höga varvtal och räfflor på kolvmanteln minskar friktionen (en konstruktion som innebär större ytarea med spår där olja kan rinna för bättre smörjning).
Motorn är riktigt kompakt med vevaxel, ingående axel och utgående axel placerade i en triangel. Cylinderfodren är centrifugalgjutna för att få tunna väggar och deras utformning minskar pumpförluster som kan uppstå med 180° vevtappar. Det djupa oljetråget minimerar oljerörelser vid hård kurvtagning och bromsning. Oljevolymen är 3,2 liter.
Växellådan har 6 lägen och är standardutrustad med assisterande slirkoppling som motverkar bakhjulsstuds när man växlar ner snabbt.
Honda E-Clutch
- Avancerad Honda-teknik som gör körupplevelsen smidigare och sportigare.
- Man kan köra iväg, växla och stanna utan att använda kopplingshandtaget, bara växelpedalen.
- Fabriksmonterat tillbehör.
- Man kan använda kopplingshandtaget som vanligt om man vill.
- Bekvämare och roligare körupplevelse i många olika situationer.
- A2-premiär för tekniken på CBR500R, NX500 och CB500 Hornet.
Hondas automatkoppling E-Clutch, som hade premiär på årsmodell 2024 av CB650R och CBR650R, tar prestanda och körglädje till en ny nivå och ser till att man hela tiden växlar snabbare och mjukare än med en quickshifter. 2026 kommer tekniken till A2-hojar för första gången och då handlar det om trion CBR500R, NX500 och CB500 Hornet. Här vill Honda ge yngre och mindre erfarna hojåkare chansen att uppleva den revolutionerande tekniken och den smidiga och sportiga känslan.
En annan stor fördel är att hojen blir mycket lättare att köra, eftersom man inte behöver använda kopplingshandtaget varken när man kör iväg, stannar eller växlar upp eller ner. Man använder helt enkelt bara växelpedalen.
Systemet utnyttjar dragläget så att upp- och nerväxlingar blir mjukare och reglerar tändning och insprutning utifrån faktorer som hastighet, gaspådrag, varvtal, tryck på växelpedalen, vinkel på kopplingsmotorernas reduktionsväxel, utgående axelns rotationshastighet och aktuell växel. Själva frikopplingen sköts av ett manöverdon med två motorer innanför kopplingskåpan.
En annan finess är att man kan ställa in växelpedalens motstånd i tre nivåer för att få den rätta känslan när man växlar: HARD, MEDIUM och SOFT som kan väljas separat för både upp- och nerväxling. Dessutom tänds en nerväxlingssymbol på instrumentskärmen om man kör för sakta på en växel.
Om man vill köra old-school så går det att använda kopplingshandtaget som vanligt närsomhelst, och efter det aktiveras systemet igen, inom mindre än en sekund över ett visst varvtal och efter fem sekunder på lägre varvtal. Det går även att stänga av systemet med en knapp vid vänster styrhandtag när hojen står stilla med växellådan i neutralläge, då tänds bokstaven M på instrumentskärmen.
Projektledaren för Honda E-Clutch, Junya Ono beskriver tankarna bakom systemet såhär: ”Vi har tagit fram Honda E-Clutch för att ge motorcyklister en ny upplevelse som kan göra körningen ännu roligare. Dessutom kör man på ett enklare och bekvämare sätt i stadstrafik. Vi hoppas att så många motorcyklister som möjligt vill testa tekniken och njuta av den sportiga och flexibla känslan.”