Skip to main content
Honda NT1100 -24!
Till 2024 så kommer två nya färger:
Candy Chomosphere Red
Matt Jeans Blue Metallic
NT1100’an är den populäraste touringhojen i Europa 2023, sedan modellen lanserades 2022 har över 12 000 exemplar sålts. 66% utav dessa har Hondas DCT låda.

NT1100 var en spännande nykomling till 2022 med ram och motor från CRF1100L Africa Twin och fokus på maximal komfort och körglädje. Det är en sportig långfärdshoj med låg sadelhöjd, kvick styrning och påkostade fjädringskomponenter. Frontkåpan med övre och nedre vindavvisare skyddar effektivt mot väder och vind och kåpglasets höjd och vinkel är ställbara i fem lägen. Farthållare, värmehandtag och slimmade sidoväskor är standardutrustning. På elektronikfronten finns bland annat tre standardkörlägen, två ställbara körlägen, antispinn och Wheelie Control. Två radialmonterade fyrkolvsok framtill står för det mesta av bromskraften och däck med dimensionerna 120/70-17 fram och 180/55-17 bak sköter väggreppet. Den avancerade pekskärmen på 6,5 tum känns igen från Africa Twin och har både Apple CarPlay®, Android Auto® och Bluetooth® för anslutning av mobiltelefon.

Till 2023 finns NT1100 i ett nytt och fräscht färgalternativ – Gunmetal Black Metallic.

I en djungel av äventyrshojar på dagens mc-marknad finns det många hojåkare som vill ha både prestanda, köregenskaper, långfärdskomfort och teknik, men som inte gillar äventyrshojarnas stil och storlek. De vill ha en helt vanlig touringmaskin, men med mycket utrustning och sportig prestanda, alltså en hoj som klarar både vardagspendling och fullpackade långresor.

Exakt den hojen är NT1100. Den lanserades 2022 och har en design som flörtar med liknande Honda-modeller från förr, samtidigt som den riktar sig till yngre förare också. Tittar vi under den utvändiga designen så hittar vi en kompakt ram och en kraftfull parallelltwin från den populära CRF1100L Africa Twin. Utifrån den beprövade motorn och ramen byggde Honda ett komplett långfärdspaket med både praktiska och sportiga egenskaper och avancerad teknik.

Modellöversikt

Bekväm, smidig och kul. Det är NT1100 i ett nötskal. Kåpdesignen är stilren och diskret med lågt luftmotstånd och föraren sitter bekvämt i en touringanpassad körställning. Kåpglasets höjd och vinkel kan ställas in i fem lägen och föraren skyddas även av övre och nedre vindavvisare. Bakom kåpglaset sitter en avancerad färgpekskärm med många inställningsmöjligheter och både Apple CarPlay®, Android Auto® och Bluetooth® för anslutning av mobiltelefon. Farthållare, värmehandtag, centralstöd och rymliga sidoväskor är också standardutrustning.

NT1100 har en semidubbel vaggram av stål med ganska kort hjulbas och snäv styrgeometri. Framfjädringen är en 43 mm Showa inverterad cartridge-gaffel och baktill sitter en stötdämpare av enkelrörstyp. Stötdämparens fjäderförspänning justeras hydrauliskt. Frambromsen består av dubbla 310 mm skivor och radialmonterade fyrkolvsok. Däckdimensionen är 120/70-17 fram och 180/55-17 bak.

Motorn är den beprövade parallelltwinnen från Africa Twin, men med uppdaterat insug och avgassystem för att få en silkeslen acceleration och ett härligt avgasljud. Den kraftfulla motorn är samtidigt bränslesnål och man kommer hela 40 mil på en full tank som rymmer 20 liter.

Elektronikpaketet innehåller bland annat antispinn och Wheelie Control med 3 nivåer, LED-lampor runtom, självavstängande blinkers och nödbromsvarning. Självklart finns en modern touringhoj som NT1100 med Hondas bekväma 6-växlade dubbelkopplingsväxellåda (DCT) som tillval.