Honda NC750X

En av Europas populäraste allroundhojar, den praktiska äventyrsmodellen NC750X, uppdateras med ny design och ny LED-strålkastare inför 2025. Instrumenteringen har också en ny 5-tums färgskärm som styrs smidigt med en fyrvägsknapp med inbyggd belysning vid vänster styrhandtag. Dessutom är frambromsen uppgraderad till dubbla 296 mm skivor och fälgarna har en ny och lättare design. Fjädringen är fortfarande lika bekväm med en Showa 41 mm DBV-gaffel fram och enkeldämpare med Pro-Link bak, och den vridstarka parallelltwinnen på 745 kubik med elektronisk gasreglering, tre standardkörlägen och antispinn med tre nivåer knuffar på rejält när man vrider på rullen. Hondas populära dubbelkopplingsväxellåda funkar nu smidigare vid krypkörning, och som ett led i företagets hållbarhetssatsning är NC750X den första Honda-hojen som tillverkas med färgad biobaserad Durabio-plast på två av de fyra nya färgalternativen för 2025.

NC750X har varit en storsäljare i hela Europa ända sedan premiären som 700-kubikare 2012. Det finns många anledningar till hojens popularitet, till exempel den innovativa, vridstarka och bränslesnåla parallelltwinnen, en avslappnad och rymlig körställning med brett styre och bekväm sadel, mjuk fjädring och tuff äventyrsdesign.

Andra fördelar jämfört med konkurrenterna är det praktiska förvaringsutrymmet (där bränsletanken brukar finnas) med plats för en integralhjälm och Hondas unika dubbelkopplingsväxellåda, som har sålt bättre än den manuella versionen i Europa sedan 2021.

Alla dessa egenskaper gör NC750X till en otroligt komplett och mångsidig maskin som passar perfekt i alla lägen, oavsett om man pendlar, åker på långresor eller bara tar en sväng för skojs skull.

Under årens lopp har Honda hela tiden jobbat vidare med att utveckla modellen: 2014 växte motorn från 670 till 745 kubik och 2016 fick hojen mer äventyrsdesign, ny instrumentering, uppdaterad DCT och LED-belysning. 2018 kom antispinn med två nivåer och en A2-version med 35 kW.

2021 finslipade Honda modellens starka sidor och gjorde den mer praktisk, bekväm och smidig, samtidigt som motorn fick mer vrid, mer klipp på topp och högre rödmarkering. Hojen blev även 6 kg lättare och fick 30 mm lägre sadelhöjd. Dessutom utvecklades modellen med modern teknik som elektronisk gasreglering, körlägen och mer avancerad antispinn.

Inför 2025 tar NC750X nya steg i utvecklingen och bygger mer på hållbara material i tillverkningen, ny design, mer teknik och mer exakt DCT-respons.

Earth Khaki-grön säljs ej i Sverige
Earth Khaki-grön säljs ej i Sverige

Modellöversikt

Kåpdesignen är uppfräschad med en skarp och avskalad stil där även LED-strålkastaren har ny utformning, och bakom det effektiva kåpglaset sitter en ny 5-tums TFT-färgskärm som syns bättre i starkt ljus och har uppdaterade menyer. Sadelhöjden är behändiga 800 mm och det praktiska förvaringsutrymmet på 23 liter finns kvar där bränsletanken sitter på andra hojar.

Den lättkörda och bränslesnåla parallelltwinnen levererar gott om kraft i låg- och mellanregistret där den oftast behövs, med en maxeffekt på 43,1 kW och ett maxvrid på 69 Nm. På samma gång är motorn billig i drift och man kan köra närmare 40 mil på de 14,1 liter som bränsletanken rymmer.

Motorstyrningen har elektronisk gasreglering med tre förinställda körlägen och ett ställbart, och antispinn kan justeras i tre nivåer där regnläget är uppdaterat till 2025. DCT-systemet, som nu har mjukare respons på låga varvtal, är också anpassat till körlägena med olika växlingsscheman, plus att man kan välja växlingsschema i det ställbara körläget.

Stommen i bygget är en stabil stålrörsram och fjädringen består av en 41 mm konventionell framgaffel och enkeldämpare med Pro-Link bak. En viktig nyhet på bromsfronten är att två 296 mm skivor ersätter förra modellens enkelskiva fram, samtidigt som de nydesignade fälgarna är lättare för att kompensera för den tyngre bromskonstruktionen.

NC750X 2025 kommer att säljas i följande färgalternativ:

**NY** Earth Black med detaljer i Mat Beta Silver Metallic

**NY** Fighting Red med detaljer i Graphite Black

Motor

  • Max effekt 43,1 kW och max vridmoment 69 Nm.
  • Uppfyller avgaskraven EURO5+ och är billig i drift med 0,36 liter per mil.
  • Assisterande slirkoppling på manuell version.
  • Finns även som A2-version med 35 kW.

NC750X har en parallelltwin med 8 ventiler och enkel överliggande kamaxel som knuffar på ordentligt i låg- och mellanregistret. Motorn är relativt långslagig och har specialutformade förbränningskammare och en vevaxel med stor tröghetsmassa för att leverera mycket vrid redan från låga varvtal. Den framåtlutade motorn bidrar till låg tyngdpunkt och stabila köregenskaper.

Max effekt är 43,1 kW vid 6 750 varv/min och max vridmoment är 69 Nm vid 4 750 varv/min. Cylinderdiameter och slaglängd är 77 x 80 mm och kompressionen är 10,7:1.

Det finns en version med 35 kW för A2-körkort, som lätt kan konverteras till full effekt av en Honda-återförsäljare. Man kan även göra tvärtom, alltså strypa fulleffektversionen till 35 kW hos en Honda-återförsäljare som programmerar om motorstyrenheten. Den assisterande slirkopplingen gör att kopplingshandtaget går lättare och förhindrar att bakhjulet låser sig när man växlar ner hastigt med den 6-växlade manuella växellådan.