Hondas charmiga retrohoj i miniformat är utrustad med en luftkyld 124-kubikare, fem växlar, stålram, inverterad framgaffel, 12-tumshjul och IMU-styrd ABS. Elektroniken är modern med LED-lampor runtom och digital instrumentskärm.
Hojens retrodesign flörtar med den klassiska Monkey från slutet av 60-talet, och årsmodell 2023 kommer att säljas i den nya färgen Pearl Shining Black och de uppdaterade Banana Yellow och Pearl Nebula Red, som alla har ram, framgaffel, svingarm och stötdämparfjädrar i matchande färg samt skotskrutig sadel.
23YM HONDA MONKEY 125
Honda Monkey är nog mest känd som en liten och charmig 70-talsikon, men den dök faktiskt upp redan 1961. Från början togs modellen fram som en knattehoj på 49 kubik för nöjesparken Tama Tech i Tokyo. Den blev så populär att Honda utvecklade en gatversion som började exporteras till Nordamerika och Europa 1963. Modellen hade en karakteristisk kromad tank, hopfällbart styre och 5-tumshjul utan fjädring.
Det som gjorde maskinen så populär var den gulliga designen, det minimala formatet, den låga vikten och massor av smidig körglädje i stadstrafik. 1969 växte hjulen till 8 tum och 1970 blev modellen ännu populärare, tack vare den löstagbara framgaffeln som gjorde att maskinen fick plats i bagageutrymmet på småbilar.
1978 började Monkeys riktiga glansdagar när designen uppdaterades med en droppformad bränsletank, samtidigt som modellen blev enormt populär bland husbilsägare som ville ha ett smidigt fordon att ta sig fram med när de hade parkerat husbilen. Det var under den här perioden som Monkey fick sina miljontals anhängare. Den 3-växlade växellådan med centrifugalkoppling gjorde maskinen mer lättkörd än en vanlig motorcykel, och på så sätt fick tusentals förare sin första mc-upplevelse på just en Honda Monkey.
Modellen var så kul och lättkörd att den antagligen har betytt mer än någon annan maskin för att sälja in begreppet motorcyklar hos den breda allmänheten. Monkey har verkligen en tidstypisk design med sina bulliga däck, aphängarstyre i miniatyr, den lilla bränsletanken och den stora sköna sadeln, men samtidigt är både stilen och populariteten tidlösa.
2018 återuppstod den legendariska Monkey i modern tappning. Den nya utgåvans design var inspirerad av originalet, men den var byggd för att vara en kul och praktisk 125-kubikare för dagens mc-marknad. 2022 uppdaterades Monkeys motor och fjädring, växellådan fick en till växel och flera detaljer förbättrades för att hojen skulle bli ännu mer körglad och användbar i vardagen.