Honda CRF300 Rally

Hondas minsta äventyrshoj finslipas inför 2025 med nya LED-blinkers och bättre värmehantering. Den pigga encylindriga motorn, som nu uppfyller avgaskraven EURO5+, svarar snabbt på gasen och den sexväxlade lådan är utrustad med slirkoppling. Tack vare en robust stålram med optimerad styvhetsbalans, aluminiumsving, lång fjädringsväg med nya dämpningsinställningar för 2025, hög markfrigång och 153 kg tjänstevikt är hojen lättkörd både på och utanför asfalten.

En liten offroadhoj funkar i de flesta lägen: den tar sig fram smidigt i tät stadstrafik tack vare att den har låg vikt, kompakt storlek och är otroligt lättkörd. Samtidigt finns det gott om fjädringsväg, markfrigång och sadelhöjd, så det roliga behöver inte ta slut bara för att asfalten gör det – möjligheterna till äventyr på två hjul är praktiskt taget oändliga, oavsett vilken erfarenhet man har.

CRF250 RALLY släpptes som en spännande äventyrsmodell på mc-marknaden 2017, och byggde på offroadhojen CRF250L som redan hade funnits i flera år. Nykomlingens coola ökenracerstuk kom direkt från HRC:s dakarhoj CRF450 RALLY, men bakom den tuffa fasaden dolde sig en lättkörd och supersmidig maskin för den som ville ha äkta äventyrskänsla i ett behändigare format än de stora äventyrshojarna.

2021 växte Hondas kompakta offroadduo till CRF300L* och CRF300 RALLY, som var lättare, starkare och bättre rustade för att utforska livet utanför asfalten. Årsmodell 2025 uppdateras med praktiska detaljer som ägare kommer att uppskatta oavsett om de kör runt kvarteret eller runt världen.

*Se separat pressinfo om CRF300L.

MODELLÖVERSIKT

Den pigga encylindriga 286-kubikaren levererar 20,1 kW och 26,6 Nm. Ettan till femman har ganska låga utväxlingar för att motorn ska svara och accelerera snabbt, medan sexan har högre utväxling för mer avslappnad landsvägskörning. Den assisterande slirkopplingen gör att kopplingshandtaget går lättare och motverkar att bakhjulet studsar av motorbromsen när man växlar ner plötsligt.

Nytt för 2025 är att frontkåpans högersida är omdesignad för att släppa ut värme från kylarfläkten bättre, och motorn uppfyller nu avgaskraven EURO5+.

Styvheten i ramen, aluminiumsvingen och nedre styrkronan är optimerad för att man ska få den rätta känslan och responsen från chassit. Styrningen är både smidig och stabil, och den långa fjädringsvägen, med hårdare dämpning för 2025, sväljer ojämnheter effektivt och ser till att man åker bekvämt med hög markfrigång. Körställningen är anpassad så att hojen är extremt lätthanterlig när det behövs som mest, alltså när man kör offroad eller trixar sig fram i tät stadstrafik.

Den ökenrallyinspirerade frontkåpan sträcker sig från den breda, bekväma sadeln, runt bränsletanken på 12,8 liter och fram mot den asymmetriska, dubbla LED-strålkastaren, den digitala instrumentskärmen och det effektiva kåpglaset. Några nya detaljer för 2025 är kompakta LED-blinkers och ett praktiskt USB-uttag för mobilladdning som tillbehör.

Följande färgalternativ gäller för CRF300 RALLY 2025:

  • Extreme Red – Hondas klassiska racingfärger: rött med blå och vita dekaler

MOTOR

  • Pigg encylindrig 286-kubikare med 20,1 kW och 26,6 Nm.
  • Bättre värmeavledning från kylaren.
  • Utväxling för både acceleration och avslappnad landsvägskörning.
  • Lättmanövrerat kopplingshandtag tack vare assisterande slirkoppling.
  • Uppfyller avgaskraven EURO5+.

Den encylindriga vätskekylda motorn med dubbla överliggande kamaxlar levererar 20,1 kW vid 8500 varv/min och 26,6 Nm vid 6500 varv/min. Cylinderdiameter och slaglängd är 76 x 63 mm och kompressionen är 10,7:1.

För att matcha motoreffekten och förbättra accelerationen har ettan till femman ganska låga utväxlingar, medan sexan har högre utväxling för mer avslappnad landsvägskörning. En assisterande slirkoppling gör att kopplingshandtaget går lättare och motverkar att bakhjulet studsar av motorbromsen när man växlar ner plötsligt.

Exakt bränsleinsprutning med Hondas PGM-FI-system och iridiumtändstift ökar förbränningseffektivitet och minskar avgasutsläpp. Motorn är försedd med en förskjuten cylinder som minskar friktionen och kolven är tillverkad med ett särskilt ytmaterial med molybdenbeläggning. Oljepumpen har en invändig avlastningskonstruktion som förhindrar att skum bildas i oljan. Ramlagren består av tvådelade, presspassade metallager och vevlagret har en gjutjärnsbussning. Motorn har även en primär balansaxel som minimerar störande vibrationer.

Kylsystemet är utrustat med en effektiv kylare på 12,7 kW som sitter på hojens högersida, och till 2025 är frontkåpan omdesignad på den sidan för att släppa ut värme från kylarfläkten bättre.

Motorn uppfyller avgaskraven EURO5+ och släpper ut 73 g koldioxid per km (WMTC).