Det har hunnit gå 35 år sedan Hondas ursprungliga Africa Twin med modellbeteckningen XRV650 rullade in i Europa 1988. Långt senare återuppstod det legendariska namnet när CRF1000L Africa Twin lanserades 2016. Komponentmässigt hade den nya hojen inget gemensamt med sin anfader, men den ärvde hela äventyrsfilosofin som gjorde originalet till en framgångssaga.
Den fina balansen mellan effekt och låg vikt är en stor anledning till Africa Twins popularitet, både då och nu. CRF1000L Africa Twin var en modern allroundmaskin som blev enormt populär bland allt från globala äventyrare till pendlare och söndagsåkare, med över 85 000 sålda exemplar. Förklaringen är hojens smidiga och bekväma chassi och en motor med massor av användbar effekt.
Till 2018 fick både den manuella Africa Twin och den automatväxlade DCT-versionen elektronisk gasreglering med fyra körlägen, antispinn med fler lägen och uppdateringar på insugs- och avgassidan som gav bättre motorrespons och härligare ljud. Samtidigt utökades Africa Twin-familjen med versionen Adventure Sports, som förutom årets uppdateringar var mer anpassad för långa äventyr med bättre vindskydd, större bränsletank och längre fjädringsväg.
2020 växte motorn till 1084 kubik tack vare längre slaglängd. Grundmodellen CRF1100L Africa Twin* omarbetades ordentligt med en aggressiv och kompakt ökenrallydesign och ännu vassare offroadegenskaper. Dessutom uppdaterades Adventure Sports med ännu bättre touringkomfort, tekniska hjälpmedel och mångsidighet, plus Showas elektroniska fjädringsjustering EERA™ som tillval.
2022 fick Adventure Sports nya DCT-inställningar för smidigare köregenskaper på ettan och tvåan, ett nytt kompaktare kåpglas och uppfräschad grafik. Till 2024 tar Adventure Sports ännu ett steg i utvecklingen och uppdateras med ett nytt 19-tums framhjul, starkare motor, naturligare DCT-känsla och fylligare kåpdesign.