Hondas A2-godkända mini-streetfighter uppdateras rejält med fokus på bättre prestanda. Bland nyheterna finns en Showa 41 mm inverterad SFF-BP-framgaffel och dubbla frambromsskivor med radialmonterade bromsok. Framdäcket har bättre grepp tack vare mer vikt på framhjulet och baktill sitter en ny svingarm med lägre vikt och mer sidoflexibilitet. Samtidigt har bakdämparen uppdaterade inställningar som matchar den nya framgaffeln. Nya fälgar och en lättare kylare håller nere vikten och motorkaraktären är finputsad med nya insprutningsinställningar. Starkare LED-lampor i strålkastaren och kombinerade främre blinkers/parkeringsljus för bättre sikt och synlighet.
Den nakna CB500F lanserades 2013 tillsammans med äventyrsmodellen CB500X och helkåpsmaskinen CBR500R. Framgångsreceptet bakom den populära CB500F är Hondas beprövade teknik och kvalitet.
CB500F har en kul parallelltwin som sitter i ett enkelt, lätt och sportigt chassi med massor av körglädje för både nybörjare och erfarna förare. Med sina 35 kW är CB500F perfekt för förare med A2-körkort, men samtidigt är den mycket mer än en nybörjarhoj.
Tack vare maskinens kompakta mått och smidiga köregenskaper är den lätt att hantera och skaffa sig mc-erfarenhet på. Det fattas inte körglädje, oavsett om man byter upp sig från en 125:a eller kommer från en större hoj och vill ha något mer lättkört. Låga driftkostnader är en annan stor fördel med modellen.
Till 2019 gjordes CB500F om med aggressivare design och starkare motor, och 2020 blev modellen EURO5-godkänd. Till 2022 finslipas den populära maskinen ytterligare med en inverterad Showa 41 mm SFF-BP-gaffel, dubbla skivor fram, lättare fälgar och svingarm och tre nya fräscha färgalternativ.