Den nakna CB500F lanserades 2013 tillsammans med äventyrsmodellen CB500X (nu NX500) och helkåpsmaskinen CBR500R, och blev snabbt en vanlig syn på gatorna i många europeiska storstäder. Inför 2024 spinner Honda vidare på det vinnande konceptet för sin streetfighter i halvlitersklassen och låter den gå i CB750 Hornets fotspår med ny aggressiv design, avancerad teknik och många detaljuppdateringar som med stor sannolikhet kommer göra den till en av Europas populäraste motorcyklar.
Framgångsreceptet var en kompakt parallelltwin med massor av körglädje i ett enkelt, lätt och sportigt chassi. Med sina 35 kW var CB500F ett utmärkt val för många A2-förare, men samtidigt var den mycket mer än en nybörjarhoj. Den var behändig på alla sätt och vis och en perfekt övningshoj, och det var just lättkördheten som även lockade erfarna hojåkare, som yngre killar och tjejer som skulle byta upp sig från en 125:a eller äldre som kom från en större hoj och ville ha något smidigare, eller till och med återfallsknuttar. Låga driftkostnader var en annan stor fördel som lockade många köpare.
2019 moderniserades CB500F både design- och teknikmässigt och 2022 uppgraderades den med en inverterad 41 mm Showa SFF-BP-gaffel, dubbla bromsskivor fram och lättare fälgar och svingarm.
2024 innebär en omstart för CB500 Hornet som får nytt namn och ny design. Instrumentskärmen på 5 tum är också ny och styrs med en lätthanterlig knapp vid vänster styrhandtag.
Nytt för 2024 är även antispinn och en omprogrammerad motorstyrenhet som förbättrar accelerationen.
I övrigt är den A2-godkända, pigga parallelltwinnen med slirkoppling oförändrad och detsamma gäller fjädring och bromsar, med en inverterad 41 mm Showa SFF-BP-gaffel och dubbla radialmonterade fyrkolvsok fram.
DESIGN & UTRUSTNING
- Ny streetfighter-design med uppdaterad aerodynamik för smidigare styrningsrespons och körkänsla.
- Ny LED-strålkastare och nytt bakljus.
- Ny 5-tums färgskärm
- Instrumentskärmen styrs med en ny, mer lätthanterlig och bakgrundsbelyst knapp vid vänster styrhandtag.
CB500 Hornets nya aggressiva design är inspirerad av Hondas större streetfighters och har ett framåtsträvande stuk med en minimal bakända, en snyggt avrundad bränsletank och en ny, spetsig strålkastarkåpa.
Dessutom går form och funktion hand i hand tack vare öppningar i strålkastarkåpans sidor som styr fartvinden mot bränsletankens ovansida, och därmed bidrar till en jämnare styrningskänsla med kvickare respons. Den nya LED-strålkastaren har en bredare ljusbild än på förra modellen som gör mörkerkörningen säkrare, särskilt när man svänger. Bakljuset är också nytt och består av LED-lampor som all annan belysning på hojen.
Direkt i förarens blickfång sitter en sprillans ny 5-tums TFT-färgskärm som är tillverkad med optisk bindning för första gången på en Honda-motorcykel. När skärmen tillverkas fylls luftspalten mellan täckglaset och TFT-displayen med ett transparent flytande lim som gör den energisnålare och lättare att läsa av i solljus. Skärmen har tre olika visningslägen.
Ett koniskt styre ger optimal känsla och kontroll. Sadelhöjden är låga 785 mm, så hojen är väldigt behändig och den neutrala körställningen är bekväm både för långa och korta förare.
Lätta aluminiumfotpinnar bidrar till hojens sportiga stil. Yttermåtten är 2 080 x 800 x 1 060 mm och markfrigången är 145 mm. Bränsletanken rymmer 17,1 liter inklusive reserv, och med den bränslesnåla motorn (3,5 liter/100 km eller 28,6 km/liter) kan man köra hela 485 km på en tank.
CHASSI
- Showa 41 mm inverterad framgaffel av typen Separate Function Fork Big Piston (SFF-BP).
- Dubbla 296 mm skivor med Nissin radialmonterade fyrkolvsok framtill.
- Lätta fälgar och svingarm.
Den lätta och starka ramen med 35 mm stålrör i diamantform är oförändrad till 2024 och har samma välavvägda flexibilitet med utmärkt respons från vägytan. Ramens fina styvhetsbalans bidrar även till mindre vibrationer, tillsammans med motorfästenas form och placering.
Hjulbasen är 1410 mm, styrvinkeln 25,5°, försprånget 102 mm och vikten är jämnt fördelad 50/50 på fram- och bakhjul. Tjänstevikten är 188 kg.
Precis som storasyskonet CB750 Hornet har 500-kubikaren en inverterad 41 mm Showa-gaffel av typen SFF-BP (Separate Function Fork – Big Piston) med en funktion i varje gaffelben, alltså dämpare med stor kolv i det ena och fjädermekanism i det andra, som ger effektivare reaktion över ojämnheter och bättre fjädringskänsla.
Den lätta svingarmen är tillverkad av 2 mm stålplåt i fyrkantsprofil med mer styvhet på längden och mer flexibilitet i sidled för en bättre körupplevelse. Showa-bakdämparen av enkelrörstyp med stor kolv har utmärkt fjädringsrespons och temperaturhantering, plus justerbar förspänning i fem lägen.
Dubbla 296 mm bromsskivor fram greppas av två Nissin radialmonterade fyrkolvsok och bak sitter en 240 mm skiva med enkolvsok. De lätta fälgarna med fem Y-formade ekrar har däckdimension 120/70-ZR17 fram och 160/60-ZR17 bak.
MOTOR
- Pigg parallelltwin med antispinn som standard.
- Jämnare effektkurva och starkare acceleration från låga varvtal tack vare nya insprutningsinställningar.
- Assisterande slirkoppling underlättar uppväxling och motverkar bakhjulsstuds vid nerväxling.
Motorn är en A2-godkänd, 8-ventils vätskekyld parallelltwin på 471 kubik, som har en väl avvägd balans mellan storlek och effekt, med en pigg och varvvillig motorkaraktär. Just den fullvuxna prestandan och karaktären gör att man lätt glömmer bort att motorn är i halvlitersklassen och levererar 35 kW vid 8 600 varv/min och 43 Nm vid 6 500 varv/min.
Antispinn är en nyhet för 2024 som gör körningen säkrare och tryggare. Systemet känner av skillnader mellan fram- och bakhjulets rotation och reglerar motorns vridmoment via bränsleinsprutningen på ett mjukt sätt så att bakdäcket återfår greppet. Det går även att stänga av antispinn.
Insprutningen matas effektivt via ett rakt luftflöde från luftburken till spjällhusen, och till 2024 är tändinställning och luft-/bränsleblandning finjusterade för starkare acceleration från låga varvtal och jämnare effektkurva. Ljuddämparen har dubbla utblås med ett sportigt och härligt avgasljud.
Cylinderdiameter och slaglängd är 67 x 66,8 mm och kompressionen är 10,7:1. Vevtapparna sitter 180° isär och bakom cylindrarna finns en primär balansaxel nära maskinens tyngdpunkt. Primär- och balansaxeldrev är fjäderbelastade för tystare gång. Vevaxelns motvikter är specialutformade för optimal balans och den låga vikten gör att motorn roterar fritt med mindre tröghet.
Motorn ingår som en bärande del av ramen och förstärker styvheten via fyra fästpunkter. I topplocket sitter det rullvipparmar och ventilerna justeras med shims för att hålla nere vikt, ventilfjädertryck och friktion.
Kamkedjan (av SV-typ) är tyst och har vanadinbehandlade nitar för mindre friktion och bättre hållbarhet. Insugsventilernas diameter är 26,0 mm och avgasventilerna har 21,5 mm diameter. Kolvarna är specialdesignade för att hålla nere ljudnivån på höga varvtal. Räfflor på kolvmanteln minskar friktionen (en konstruktion som innebär större ytarea med spår där olja kan rinna för bättre smörjning).
Motorn är riktigt kompakt med vevaxel, ingående axel och utgående axel placerade i en triangel. Cylinderfodren är centrifugalgjutna för att få tunna väggar och deras utformning minskar pumpförluster som kan uppstå med 180° vevtappar. Det djupa oljetråget minimerar oljerörelser vid hård kurvtagning och bromsning. Oljevolymen är 3,2 liter.
Växellådan har 6 lägen och är standardutrustad med assisterande slirkoppling som motverkar bakhjulsstuds när man växlar ner.