Honda CB125R 2024

Hondas CB125R 125 får ett uppsving i effekt och vridmoment från sin helt nya DOHC 4V-motor, med förbättrad prestanda över hela registret. Den får också en rejäl fjädrings-uppgradering – och blir världens första 125cm3-motorcykel med Showas högkvalitets 41mm ’Separate Function’ Big Piston (SFF-BP) USD-framgaffel.

De flesta nybörjare brukar tycka att förstahojen måste uppfylla vissa grundläggande krav: den ska vara lättkörd och smidig med kul prestanda som är användbar i vardagen. Om man slår ihop de egenskaperna med en unik design och massor av kvalitetskomponenter så får man den perfekta maskinen att börja sin hojkarriär på.

Så tänkte Honda när de presenterade den helt nya och djärvt designade CB125R 2017, som ett premiumalternativ bland märkets nybörjarhojar och det minsta syskonet i den avskalade och kaxiga Neo Sports Café-familjen, tillsammans med CB300R och toppmodellen CB1000R.

2021 fick CB125R en ny fyrventilsmotor samt uppdaterad framgaffel, och till 2023 fräschades den upp med ny färgsättning.

Designmässigt sticker CB125R ut från mängden och den varvvilliga fyrventilsmotorn levererar mycket körglädje med sina 11 kW och 11,6 Nm. Fjädringen består av kvalitetskomponenter i form av en Showa 41 mm inverterad SFF-BP-framgaffel (Separate Function Fork – Big Piston) och bromskraften är lika imponerande tack vare en 296 mm flytande skiva med radialmonterat fyrkolvsok framtill och IMU-styrd ABS.

CB125R 2024 kommer att säljas i följande färger:

  • Matt Crypton Silver Metallic med nya svarta detaljer: motorspoiler och luftintagskåpor.
  • Candy Chromosphere Red med nya svarta detaljer: motorspoiler och luftintagskåpor.
  • Matt Jeans Blue Metallic med nya svarta detaljer: motorspoiler och luftintagskåpor.

MOTOR

  • Vätskekyld encylindrig fyrventilsmotor
  • Max effekt 11 kW och max vridmoment 11,6 Nm

CB125R har en helt egen EURO5-godkänd 125-kubikare med insprutning, fyra ventiler och dubbla överliggande kamaxlar som ger 11,0 kW vid 10 000 varv/min och 11,6 Nm vid 8 000 varv/min. Cylinderdiameter och slaglängd är 57,3 x 48,4 mm och kompressionen är 11,3:1.

Växellådan har 6 växlar, toppfarten är 105 km/h och 0–200 m avverkas på 11,3 s.

Avgassystemet är diskret draget under motorn och avslutas med en kort men effektiv ljuddämpare som sticker fram under svingarmen på höger sida.

CHASSI

  • Nu med 41mm Showa Separate Function Big Piston (SFF-BP) USD-framgaffel
  • Radialmonterat 4-kolvsok och 296mm flytande frambromsskiva
  • ABS styrs genom Inertial Measurement Unit (IMU)

Den minimalistiska stilen hos CB125R underbyggs av dess stålrörsram, som är oförändrad för 2024 års säsong. Svingarmen är tillverkad av stål, oregelbundet formad i tvärsnitt. Båda är utformade

Den avskalade designen går igen i ramen som är uppbyggd av stålrör och pressad stålplåt. Svingarmen är också tillverkad av stålplåt, men med oregelbunden profil och en snyggt välvd överdel på höger sida. Båda är konstruerade för att ha hög längsgående styvhet och kunna hantera krafterna från hjulens rörelser utan att vara för styva eller tunga.

Svingarmen är förankrad i ramen via pressade stålplattor och tillsammans ger komponenterna kvicka köregenskaper med både respons och stabilitet. Styrvinkeln är 24,2 grader och försprånget är 90,2 mm.

Viktfördelningen är 51,6 % fram och 48,4 % bak, vilket märks på den fina greppkänslan fram och den lätta styrningen, som även beror på maskinens låga tjänstevikt (129,8 kg) och en kort hjulbas på 1345 mm. Det grova styret har hela 40 graders utslag och svängradien är bara 2,3 m, så man trixar sig enkelt fram i tät trafik. Sadelhöjden är 816 mm.

Den inverterade 41 mm Showa-framgaffeln är av typen SFF-BP (Separate Function Fork – Big Piston). Konstruktionen är lättare och har bättre känsla, stötupptagning och kontroll tack vare uppdelningen med dämpning med stor kolv i ena gaffelbenet och fjädermekanism i det andra. Enkeldämparen baktill är inte justerbar.

Frambromsen består av en 296 mm navlös flytande skiva med ett radialmonterat fyrkolvsok från Nissin och bak sitter en 220 mm skiva med ett enkolvsok, båda reglerade via tvåkanals-ABS. Det avancerade systemet har en tröghetsmätare (IMU – Inertial Measurement Unit) som fördelar ABS-funktionen exakt mellan fram- och bakhjul utifrån maskinens beteende. Radialdäcken har dimension 150/60R-17 bak och 110/70R-17 fram.

DESIGN & UTRUSTNING

  • Industriell, minimal design som sticker ut från mängden
  • LED-lampor runtom och digital instrumentering
  • Bränsletank på 10,1 liter och 45 mils räckvidd

CB125R bygger på samma Neo Sports Café-design som storebror CB1000R, alltså en minimalistisk retrostil med modern twist och mycket attityd för att vara en 125:a. Bakändan är extremt kompakt med fäste undertill för bakskärm/skylthållare som nu är gjord av stål istället för plast. Hållarna till förarens och passagerarens fotpinnar är tillverkade av aluminium.

En tunn (23,5 mm) och lätt (230 g) instrumentskärm visar hastighet, varvtal, bränslenivå och vald växel, med indikerings- och varningslampor på en rad ovanför skärmen. All belysning inklusive blinkers består av skarpa, hållbara och energisnåla LED-lampor. Strålkastaren har lamporna placerade i två rader med halvljus uppe och helljus nere, och baktill sitter det tunnaste bakljuset någonsin på en Honda-mc.

Bränsletanken på 10,1 liter är gömd under en kåpa med modern, kantig design, och bränsle fylls på genom ett flygplansinspirerat tanklock. Bränsleförbrukningen är låga 45,5 km/l (WMTC), vilket betyder en räckvidd på drygt 45 mil på en full tank.