CB1000F är en sprillans ny naken retrohoj med den rätta nostalgikänslan, alla moderna finesser och härlig prestanda och körglädje tack vare en mildare version av den mäktiga Fireblade-motorn.
Hondas klassiska modellnamn CB får en nytändning i form av CB1000F som flörtar friskt med det tidiga 80-talets ikoniska sporthojar. Nykomlingen bygger på streetfightern CB1000 Hornet både chassi- och motormässigt, men den vassa radfyran har fått en mjukare karaktär med mer kraft i låg- och mellanregistret. Fjädringskomponenter från Showa ser till att både förare och passagerare åker bekvämt, med en inverterad 41 mm SFF-BP-gaffel fram och enkeldämpare med Pro-Link bak. Ekipaget hejdas effektivt med radialmonterade fyrkolvsok som greppar 310 mm flytande skivor och kurvtagnings-ABS förbättrar stabiliteten. Hojens avancerade förarhjälpmedel styrs via en 6-axlad tröghetsmätare och elektronisk gasreglering, mobilen kan anslutas till 5-tums TFT-färgskärmen och tändningen hanteras smidigt med hjälp av den praktiska smartnyckeln. Modellen kommer att säljas i tre färgalternativ med skön nostalgikänsla: Wolf Silver Metallic med blå stripes, Wolf Silver Metallic med grå stripes och Graphite Black.

Det klassiska modellnamnet CB går ända tillbaka till CB92 Benly från 1959, som lanserades samma år som Honda började köra TT-racing och var dåtidens supersporthoj med stilren design, sportig körställning, fina köregenskaper och en pigg motor. Prestandan har såklart utvecklats massor under årens lopp med varje ny generation av CB-hojar, men samma mall gäller än idag.
CB1000F 2026 är en nostalgitripp inspirerad av det tidiga 80-talets ikoniska CB750F, som var en seriös superbike på sin tid och slogs om segrar i den amerikanska AMA-serien med Freddie Spencer bakom styret. Den nya F-modellen bygger på samma moderna plattform som streetfightern CB1000 Hornet, men fokus ligger mer på komfort och en avslappnad motorkaraktär som passar för allt från att glida på stan till att njuta av snabba svepande kurvor på landsvägen.
Konstruktörerna bakom CB1000F jobbade med målsättningen att skapa ”den bäst balanserade roadstern” och en fullstor maskin som känns smidig som en mellanklasshoj. Samtidigt ligger en retromodell helt rätt i tiden, med tanke på att 80-talet är på modet igen inom popkultur och design.
CB1000F utgår både chassi- och motormässigt från den kaxiga streetfightern CB1000 Hornet, som har höjt ribban rejält för prisvärda nakna prestandahojar.
Om vi börjar med radfyran på tusen kubik så har Hondas konstruktörer finjusterat insug och ventiltider för att ge motorn en mildare karaktär jämfört med Hornet: maxeffekten 91 kW kommer vid 9 000 varv och maxvridet 103 Nm levereras vid 8 000 varv. Det finns alltså mer pulver i låg- och mellanregistret, plus att växellådan har andra utväxlingar som ger bättre acceleration i låg fart och gör motorvägskörning mer avslappnad.
När det gäller designen så är det härliga 80-talet tillbaka, precis som inom den mesta popkulturen nuförtiden, med en stilren och avskalad formgivning där det går en stark linje genom hela hojen från tanken, över sidokåporna och sadeln till den bakre kåpan. Under den klassiskt runda strålkastaren sitter det dubbla tutor och grafiken på tank och sidokåpor är inspirerad av Freddie Spencers AMA-superbike. Huvudramen ingår i designtemat och bakramen är specialanpassad för att ge plats åt en större sadel.
Den bekväma fjädringen hanteras av justerbara kvalitetskomponenter från Showa med en inverterad 41 mm SFF-BP-gaffel fram och enkeldämpare med Pro-Link bak. Ekipaget hejdas effektivt med två radialmonterade fyrkolvsok och 310 mm flytande skivor fram, och på de gjutna aluminiumfälgarna sitter däckdimensionen 120/70-ZR17 fram och 180/55-ZR17 bak.
Förarhjälpmedlen styrs av en 6-axlad tröghetsmätare och den elektroniska gasregleringen har tre standardkörlägen med förinställda nivåer av effekt, motorbroms, antispinn och Wheelie Control, plus två ställbara körlägen där man väljer nivåerna själv. Instrumenteringen består av en 5-tums TFT-färgskärm tillverkad med optisk bindning för att vara lättavläst även i starkt ljus. Man väljer information och inställningar med en praktisk knapp vid vänster styrhandtag och skärmen ansluts enkelt till mobilen via appen Honda RoadSync. En annan smidig grej är smartnyckeln som gör att man kan använda tändningslåset utan att sätta in en fysisk nyckel i ett mekaniskt lås.
CB1000F kommer att säljas i följande färgalternativ:
- *NY*Wolf Silver Metallic med blå stripes
- *NY*Wolf Silver Metallic med grå stripes
- *NY* Graphite Black
Motor
- Fokus på ett starkt låg- och mellanregister.
- Insug och ventiltider justerade för maffigt vrid och härlig radfyrakänsla.
- Utväxling anpassad för snabb acceleration i låg fart och avslappad motorvägskörning.
- Assisterande slirkoppling
Kraftkällan i nya CB1000F är Fireblades mäktiga radfyra från 2017 som har specialanpassats för sin nya roll i en naken retrohoj med mer pulver i låg- och mellanregistret.
Cylinderdiameter och slaglängd är 76 x 55,1 mm och kompressionen är 11,7:1. Maxeffekten är 91 kW vid 9 000 varv/min och maxvridet är 103 Nm vid 8 000 varv/min. Det är en genomtänkt och ganska stor skillnad jämfört med Hornet som levererar 111,6 kW vid 11 000 varv/min och 104 Nm vid 9 000 varv/min för att ge en häftig adrenalinkick på topp, medan CB1000F har en lugnare och mer mångsidig motorkaraktär med kraften längre ner i registret.
För att få till den nya effektkurvan har Hondas konstruktörer uppdaterat ventiltider och insug så att radfyran känns jämnstark över hela registret, och det härliga morrandet som hörs från ljuddämparen är en bonus.

Om vi går in på detaljnivå så är det mesta nytt på insugssidan för att locka fram mer kraft och bättre gasrespons i låg- och mellanregistret under 6 000 varv. Insugsrören har förlängts med 50 mm till 140 mm och den minsta diametern har minskat från 42 till 36 mm, samtidigt som röröppningarnas diameter varierar mellan det högra parets 40 mm och det vänstra parets 50 mm för att skapa ett unikt, pulserande insugsljud. Luftburken är utformad för maximalt luftflöde med en platt ovansida som matchar bränsletankens undersida.
På andra sidan av cylindrarna går avgaserna genom ett kromat 4-2-1-system som avslutas med en 80-talsinspirerad megafonljuddämpare med tre kammare. Avgasljudet låter häftigt redan från botten och ryter ifrån ordentligt på höga varvtal.
Växellådan är också uppdaterad jämfört med Hornet, med lägre utväxlingar för ettan och tvåan för snabbare respons och acceleration i låg fart. Å andra sidan har trean, fyran, femman och sexan högre utväxlingar för att hålla nere varvtalet och förbättra komforten i motorvägsfart. Till exempel varvar motorn 4 000 varv vid 100 km/h på sexans växel, jämfört med Hornets 4 300 varv. På kopplingssidan finns det en assisterande slirfunktion som gör att kopplingshandtaget går lättare och motverkar bakhjulsstuds vid snabba nerväxlingar.
Bränsleförbrukningen ligger på 0,56 liter/mil och bränsletanken rymmer 16 liter, så man kan köra upp till 28 mil på en full tank.

Motorelektronik
- En 6-axlad tröghetsmätare styr alla förarhjälpmedel.
- Elektronisk gasreglering med tre förinställda körlägen och två ställbara.
- Tre nivåer för motoreffekt, motorbroms och antispinn.
Hojens avancerade förarhjälpmedel styrs via elektronisk gasreglering och en 6-axlad tröghetsmätare. Tack vare den elektroniska gasregleringen har föraren maximal kontroll över den kraftfulla motorn via tre standardkörlägen med förinställda nivåer av effekt, motorbroms och antispinn, plus två ställbara körlägen där man väljer nivåerna själv med TFT-färgskärmen och knapparna vid vänster styrhandtag.
Det finns tre nivåer för motoreffekt och motorbroms där nivå 3 är max. Antispinn har också tre nivåer och hur mycket systemet ingriper på varje nivå är optimerat för att fungera med realtidsdata om lutningsvinklar och rörelsehastighet från tröghetsmätaren. Nivå 3 har mest ingrepp. När antispinn aktiveras tänds en indikator på instrumentpanelen och funktionen kan även stängas av.
STANDARD använder mellannivå för både effekt, motorbroms och antispinn. För att spinna vidare på hojens nostalgitema så är läget anpassat för att ge ungefär samma känsla som med fyra förgasare.
SPORT använder högsta nivån för effekt och lägsta nivåerna för motorbroms och antispinn, vilket ger full prestanda med snabb gasrespons.
RAIN använder lägsta effektnivån med den mildaste gasresponsen, mellannivå för motorbroms och högsta nivån för antispinn. De lägre nivåerna för effekt och vridmoment påverkar mest de tre första växlarna.
I lägena USER 1 och USER 2 kan man välja parametrarnas nivåer själv och spara inställningarna.