Skip to main content
Efter presentationen av designkonceptskisserna i maj, kan Honda idag äntligen ge ytterligare information om utvecklingen av det helt nya Hornet-konceptet, som tydligt visar att modellen har prestandan för att matcha sitt iögonfallande, aggressiva utseende.
Konceptmodellen – vars första video har släppts idag – drivs av en helt ny, 755cm3, 8-ventils Unicam-parallelltwin som levererar 67,5 kW vid 9 500 varv/minut och 75 Nm i vridmoment vid 7 250 varv/minut.
Kompakt och lätt, för motorn vidare på Hornet-arvet. Vid sidan av kraften på höga varvtal, levererar motorn också rejält med vridmoment, framför allt i mellanregistret, för att generera den typ av acceleration som gör körningen rolig och njutbar. Dessutom levereras en distinkt pulserande känsla – och enormt underhållande ljud – som framkallas av en kombination av 270°-vevens ojämna avfyrningssekvens och det omsorgsfullt optimerade avgassystemet.
Testprojektledaren för utvecklingen av den nya modellen är Fuyuki Hosokawa, som tidigare ledde utvecklingsarbetet av senaste versionen av CBR1000RR-R Fireblade.
Fuyuki Hosokawa, 23YM Honda testprojektledare:
“Hornet har alltid varit en mycket speciell motorcykel för Honda. Spännande, fängslande prestanda har alltid matchats med lätt, smidig hantering. Innan vi startade detta projekt funderade vi länge på vilken typ av prestanda vi ville erbjuda föraren. Vi visste att det var viktigt att behålla Hornets klassiska toppeffekt-sting, och samtidigt, för den nya generationens Hornet, ville vi att motorn skulle ha riktigt starkt vridmoment och “grym” känsla på botten- och mellanregistret.
Vårt mål har alltid varit att matcha motorns prestanda till den lättaste, mest smidiga hanteringen som möjligt, för att göra varje hojtur – även inne i stan – så fascinerande och tillfredsställande som möjligt.
För att få den typ av prestanda och lättviktshantering vi ville ha visste vi att vi var tvungna att utveckla en helt ny kortslagig tvåcylindrig motor, med en 270° vevaxel. Det här skulle inte bara leverera den högsta rushen, utan också det sportiga bottenvridet, perfekt för körning i stadsmiljöer och gasa ut i kurvor ute på landsvägen.”