Skip to main content

Hondas lyxiga toppmodell Gold Wing helrenoverades till 2018 och fick mycket lägre vikt, framfjädring med dubbla länkarmar och en helt ny boxersexa. Bland hojens avancerade teknik finns en 7-växlad dubbelkopplingsväxellåda, 7-tums instrumentskärm, navigering med gyrokompass, Apple CarPlay™, Android Auto™, elmanövrerat kåpglas, smartnyckel, fyra körlägen och startassistans för motlut.

Ända sedan Honda Gold Wing lanserades som en naken tusenkubikare 1975 har den alltid varit den ultimata touringhojen. Hondas flaggskeppsmodell har gjort en spännande resa genom årtiondena och vuxit både utvändigt och motormässigt, samtidigt som den hela tiden har varit en självklar symbol för lyx, kvalitet och komfort.

Som svar på kundernas önskemål och mc-marknadens utveckling bestämde sig konstruktörerna för att årsmodell 2018 inte skulle bli någon vanlig uppdatering, utan ett rejält kliv framåt för maskinen. GL1800 Gold Wing och Gold Wing Tour* tog en ny riktning och blev helt nya hojar som var elegantare, lättare och smidigare med fokus på en optimal förarupplevelse. Samtidigt fick hojarna många nya funktioner och avancerad teknik som hör hemma på en riktig flaggskeppsmodell.

Den pånyttfödda Gold Wing lockade en bredare publik och riktade sig även till en yngre generation av hojåkare, som kanske inte gillade tidigare modeller eller inte ens visste att de fanns överhuvudtaget.

Till 2020 finslipades fjädringen och hojen blev mer lätthanterlig i låg fart. Årsmodell 2021 fick ny ljudanläggning och 2022 började modellen säljas endast i DCT-version.

Gold Wing 2024 uppdateras med en ny färgkombination.