Skip to main content
När Honda introducerade den första CR250M Elsinore för femtio år sedan förändrade vi motocross-körningen för alltid.
Och nu lanserar vi CRF450R och den begränsade specialversionen CRF450R 50th Anniversary Edition.
Uppdateringar inkluderar förändringar av insugningskanalen för att ge motorn ökat vridmoment på botten- och mellanregistret – vilket ger dig snabbare acceleration ut ur kurvorna och möjligheten att dra fram på högre växlar. Det uppdaterade chassit är mer robust på viktiga punkter, vilket resulterar i bättre stabilitet, optimerad fjädringsprestanda och förbättrad hantering. Det finns till och med en ny ljuddämpare.
För att fira 50-årsjubileet av den första Honda Elsionor producerar vi även en speciell, begränsad utgåva av CRF450R komplett med blått sadelöverdrag, guld-styre och fälgar, jubileumsgrafik och mer.
Honda CRF450R har varit riktmärket bland motocrosshojar sedan introduktionen 2002. Paketet har alltid syftat till att erbjuda föraren – såväl motionärer som proffs – total kontroll genom perfekt balans och smidighet. Dessutom är den naturligtvis byggd med den kvalitet, hållbarhet och livslängd som Honda länge har varit kända för.
23YM CRF450R markerar 50 år sedan ankomsten av Hondas första motocrossmaskin avsedd för alla förare, inte bara racingteam. De fem decennierna sedan dess har präglats av ett antal tekniska framsteg som har gjort bokstäverna “CR” och sedan “CRF” synonyma med offroadprestanda.
Efter en omfattande uppdatering 2021 får senaste versionen av modellen ytterligare förbättringar, som ger mjukare körbarhet tack vare nya ECU-inställningar, plus en returventil hos Showa-fjädringen som förbättrar dämpningsbalansen mellan fram och bak. Ramen förblir oförändrad och är exakt samma ram som användes på CRF450RW som Tim Gajser vann MXGP-världsmästerskapen med 2019 och 2020.
CRF450R är en racemaskin som ständigt har utvecklats. Till 2017 uppdaterades designen av Europas favorit-MX från grunden, med helt nytt chassi och en förstklassig energiboost från en helt ny motor, i och med utvecklingskonceptet ”ABSOLUTE HOLESHOT!”. Standardkittad med elstart var ett bekvämt tillskott hos 2018 års modell och för 2019 ökade en HRC-utvecklad cylindertopp effekt och vridmoment avsevärt; HRC-starthjälp ”Launch Control” lades också till. Under 2020 fick CRF450R dessutom det anpassningsbara vridmomentskontroll-systemet Honda Selectable Torque Control (HSTC).
Bortsett från hjulen och grundläggande motorarkitektur, var 2021 års CRF450R i själva verket en helt ny maskin, och hämtade mycket från utvecklingen av 2019 års MXGP-vinnande CRF450RW. Och medan MXGP-mästerskapet 2020 var en utmaning av flera anledningar, säkrade Gajser och HRC VM-titeln för andra året i rad vid den 18:e deltävlingen i italienska Trentino i november 2020.