Skip to main content

CMX1100T REBEL T 2023

Hondas tuffa customhoj CMX1100 Rebel uppdateras med ett nytt färgalternativ till 2023 och får sällskap av den nya touringversionen CMX1100T Rebel med halvkåpa och sidoväskor.

Den kraftfulla parallelltwinnen på 1084 kubik har samma maffiga karaktär och härliga ljud som förut, plus ett avancerat elektronikpaket med antispinn med inbyggd Wheelie Control, farthållare och tre förinställda körlägen via elektronisk gasreglering. Chassit bygger på kvalitetskomponenter som en 43 mm cartridge-gaffel, dubbla bakre stötdämpare med separat gasbehållare och radialmonterat fyrkolvsok framtill. Det sitter LED-lampor runtom och instrumenteringen är digital. Modellen finns även med Hondas populära 6-växlade dubbelkopplingsväxellåda (DCT).

Den A2-godkända CMX500 Rebel som lanserades 2017 var en kombination av traditionellt customstuk och nya spännande idéer. Honda ville locka yngre förare som ser motorcyklar som något mer än bara ett fordon – för dem är hojen en livsstil och ett uttryckssätt.

Rebels klassiska bobberstil tillsammans med modern design och funktion gjorde modellen enormt populär redan under första säsongen, och populariteten har hållit i sig sedan dess: 2021 var CMX500 Rebel den mest sålda customhojen i Europa. Många uppskattar Rebel för den stilrena och avskalade designen i originalutförande, medan andra ser hojen som ett oskrivet blad som de kan anpassa med tillbehör och styling efter tycke och smak.

Framgångarna med CMX500 Rebel banade väg för en större hoj på samma tema till 2021, alltsåCMX1100T Rebel. Storasyskonet byggde vidare på 500-kubikarens framgångskoncept, men med mer effekt, karaktär och teknik.

Dessutom är CMX1100T Rebel ekonomisk att köpa och äga, vilket gör den till ett spännande alternativ för hojåkare av alla typer som vill byta upp sig eller byta hojkategori.

Mekaniskt sett är modellen oförändrad till 2023 men den fräschas upp med ett nytt färgalternativ, samtidigt som Honda lanserar den nya touringversionen CMX1100T Rebel.

Modellöversikt

Man kan säga att CMX1100T Rebel har två personligheter. Å ena sidan är den en bekväm glidarhoj, å andra sidan finns det gott om effekt och körglädje att plocka fram när vägen börjar svänga. Förare som byter upp sig från mindre hojar uppskattar 1100-kubikarens hanterbara storlek och vikt (sadelhöjden är låga 700 mm). Erfarna förare gillar hojens fina köregenskaper, den styva stålrörsramen, de seriösa fjädringskomponenterna och de effektiva bromsarna.

Oavsett erfarenhet så brukar de flesta falla för den stora parallelltwinnens prestanda och karaktär. Motorn kommer från storsäljaren CRF1100L Africa Twin, men är anpassad för ännu mer kraft i botten och mellanregistret plus ett maffigare avgasljud.

Elektronisk gasreglering öppnar upp för avancerade tekniska hjälpmedel som tre standardkörlägen med olika inställningar för att passa körförhållanden eller förarens önskemål. Inställningarna påverkar motoreffekt, motorbroms, antispinn med Wheelie Control och växlingsmönster på versionen med dubbelkopplingsväxellåda. Farthållare är standardutrustning.

 

Designmässigt är CMX1100T Rebel en modern, minimalistisk och kaxig bobber. Ovanpå de feta däcken sitter stilrena plåtskärmar och den klassiska runda strålkastaren kompletteras med modern teknik som LED-lampor, digital instrumentering och laddningsuttag för USB C i förvaringsutrymmet under sadeln.

Den nya modellen för 2023, CMX1100T Rebel är långfärdsanpassad med en bred halvkåpa och hårda sidoväskor, och färgsättningen Gunmetal Black Metallic matchar hojens coola stuk.

CMX1100T REBEL T 2023 finns i följande färger:

Gunmetal Black Metallic

Design och utrustning

• Avskalad och kraftfull design.
• LED-belysning runtom och strålkastare med fyra skarpa LED-lampor.
• Förvaringsutrymme och USB C-uttag under sadeln som öppnas med tändningslåset.
• Farthållare är standardutrustning.
• Ny touringversion med halvkåpa och sidoväskor.

Den kaxigt helsvarta CMX1100 Rebel har en avskalad stil som är skapad av samma amerikanska designstudio som ritade Rebel 500. Hojen är lång och låg med ett slimmat chassi och en läckert avrundad, tvåtonslackerad och skarvlös bränsletank på 13,6 liter. Den minimalistiska formgivningen och de naturliga proportionerna ger Rebel en kompakt och samlad silhuett.

Både fram- och bakskärmen är tillverkad av 1 mm tjock stålplåt som hålls på plats av gjutna aluminiumfästen. Hojen har massor av detaljer som förstärker den unika Rebel-designen. Den lågt placerade strålkastaren med 175 mm diameter är klassiskt rund, men på insidan sitter fyra moderna LED-lampor med ett skarpt och snyggt ljus. Hojens små runda blinkers med 55 mm diameter har också ett klassiskt utseende, men LED-bakljuset har en modernare design som matchar Rebels avancerade elektronik.

 

Sadeln är skålad för att ge ordentligt stöd när man accelererar hårt, samtidigt som stoppningen är mjuk och bekväm. Passagerarsadeln är lätt att montera när man ska skjutsa och lika lätt att ta bort för att få ett cleant utseende när man kör själv. Under förarsadeln finns ett förvaringsutrymme på 3 liter där det även sitter ett USB C-uttag för laddning.

En negativ LCD-skärm med 120 mm diameter visar all nödvändig information på ett tydligt sätt. Tändningslåset sitter på vänster sida nedanför bränsletanken och används även för att låsa upp sadeln. Styret är rent och snyggt med lättåtkomliga knappar vid vänster handtag för att välja körläge. Vid höger handtag sitter knapparna för farthållaren som är standardutrustning.

Den nya touringversionen CMX1100T Rebel med färgsättningen Gunmetal Black Metallic är byggd för hojåkare som vill ha en standardhojs fulla potential, plus komforten och bagageutrymmet som behövs för att kunna dra iväg på långturer. På framgaffeln sitter en elegant och effektiv halvkåpa med lågt kåpglas och baktill sitter nykonstruerade hårda sidoväskor (16 liter höger + 19 liter vänster = 35 liter totalt) med gångjärnslock på ovansidan som smälter in snyggt i hojens design och rymmer 11 liter mer än nylonväskorna som finns som tillbehör.

 

Motor

• Parallelltwin på 1084 kubik
• Stark och kul motorkaraktär
• Elektronisk gasreglering och maffigt avgasljud

Motorn är en parallelltwin på 1084 kubik med 8 ventiler och enkel överliggande kamaxel som levererar 64 kW vid 7000 varv/min och 98 Nm vid 4750 varv/min, alltså pigga siffror för att vara en glidarhoj. Tack vare ett tungt svänghjul finns massor av härligt bottenvrid, som sig bör på den här hojtypen.

Unicam-motorn med semi-torrsump är extremt kompakt och bidrar till hojens låga tyngdpunkt, samtidigt som den passar perfekt ihop med Rebels låga ram för att maximera markfrigången.

270 graders vevaxel och ojämn tändföljd ger en skön, pulserande motorgång. Även avgassystem, ventiltider och ventillyft bidrar till den pulserande känslan. Allteftersom varvtalet ökar så övergår det pulserande ljudet till ett mäktigt muller.

Föraren styr varvtalet via elektronisk gasreglering och bränsleinsprutning från en rejäl luftburk på 7 liter. Avgasljudet är anpassat så att det pulserar med låg frekvens och dov ton under 4000XXX varv/min, sedan ryter det ifrån starkare och mer högfrekvent på högre varvtal.

Vevhuset är delat horisontalt, vattenpumpen sitter i kopplingskåpan och termostaten är inbyggd i topplocket. DCT och manuell version har likadana vevhus med några små utvändiga skillnader. Kolvarnas rörelser tar ut varandra och neutraliserar sekundära vibrationer. Primära vibrationer elimineras med hjälp av dubbla balansaxlar. Vattenpump och oljepump drivs av balansaxlarna.

Vevaxeln har en pulsring med 10 grader mellan tänderna som känner av om motorn feltänder, vilket behövs för att uppfylla OBD2/EURO5-kraven. En annan EURO5-anpassning är LAF-givare (Linear Air Flow) i avgaskrökarna som mäter luft-/bränsleblandningen extremt noggrant.