Skip to main content

CBR1000RR-R Fireblade 2020 har hämtat mycket inspiration från MotoGP-racern RC213V och gatversionen RC213V-S. Samtidigt är motorn den starkaste radfyran som Honda har tillverkat någonsin. Cylinderdiameter och slaglängd är samma som på RC213V-S och nya Fireblade levererar 160 kW vid 14 500 varv/min och 113 Nm vid 12 500 varv/min med en våtvikt på lätta 201 kg.
CBR1000RR-R finns också i en ännu mer påkostad SP-version. SP är utrustad med andra generationen av Öhlins semi-aktiva, elektroniska fjädringsstyrning (S-EC), Öhlins 43 mm NPX-gaffel och Öhlins TTX36 bakdämpare, nya Brembo Stylema radialmonterade fyrkolvsok fram och samma Brembo bakbromsok som på RC213V-S.

Båda versionerna har avancerad aerodynamik från HRC:s flerfaldiga MotoGP-vinnare RC213V och en ny 6-axlad tröghetsmätare från Bosch. Den nya enheten ersätter den förra konstruktionen med fem axlar, och mäter lutningsvinklar och rörelsehastighet mycket exaktare. Resultatet är att hojens beteende kan styras med ännu högre precision, vilket ger föraren tillgång till nya nivåer av prestanda och kontroll.
En lätt Akrapovic-ljuddämpare av titan på både CBR1000RR-R Fireblade och CBR1000RR-R Fireblade SP hjälper till att centrera vikten. Båda versionerna finns i två färger: HRC-inspirerad Grand Prix Red och Matte Pearl Black.