Forza är numera en modern klassiker i Hondas modellutbud. Den började sitt liv som lyxig mellanklasskoter år 2000 och satte en hög standard direkt, med mycket körglädje, stort förvaringsutrymme och innovativa kombibromsar. Modellen blev snabbt populär i hela Europa, mycket tack vare att den var så mångsidig och användbar i vardagen.

Honda har kontinuerligt utvecklat Forza under årens lopp för att försöka överträffa kundernas förväntningar med varje ny version, men den har hela tiden varit en sportig skoter med GT-känsla. 2004 kom Hondas elektroniskt styrda CVT-växellåda S MATIC, bättre stöldskydd tack vare en smartnyckel, effektiv bränsleinsprutning och plats för två integralhjälmar under sadeln.

2005 fick modellen ABS och 2008 blev den lyxigare med ljudanläggning och högtalare, samtidigt som S MATIC uppdaterades och ABS kompletterades med kombibromsar. 2016 utvecklades modellen till Forza 300 som hade en rymligare konstruktion med utmärkt komfort för både förare och passagerare även i motorvägsfart.

2018 kom en helt ny version av Forza 300 som följde i den enormt populära 125-kubikarens hjulspår och var lättare, mindre, snyggare och sportigare, utan att förlora den typiska GT-känslan. 2020 såldes även en grå/svart Limited Edition-modell med matchande smartnyckelansluten toppbox.

2021 tog modellen ännu ett steg i utvecklingen och blev Forza 350, som var snabbare och ännu mer praktisk med nya funktioner som Bluetooth och Hondas röststyrning för smarttelefon.

Mekaniskt är modellen oförändrad till 2022 men den finns i ett nytt och fräscht färgalternativ.