Nakna CB500F – som ursprungligen lanserades 2013 tillsammans med den äventyrsformade CB500X och helkåpsmodellen CBR500R – har tydligt visat att en av Hondas beprövade formler för att bygga populära motorcyklar inte har förlorat sin relevans.

Formeln? En underhållande tvåcylindrig motor förpackad i ett enkelt, lätt, sportigt chassi, som är lika roligt för erfarna förare som nybörjare. Och medan toppeffekten på 47hk (35kW) gör den lämplig för A2-körkortsinnehavare, erbjuder CB500F så mycket mer än ”nybörjar-prestanda”.

Medan dess kompakta dimensioner och välkomnande sätt gör det till en enkel maskin att hantera, köra och lära sig köra på, gör samma attribut också det till ett genuint nöje för alla – oavsett om det handlar om att trappa upp från en 125-kubikare eller ta klivet ner från en större maskin – som vill utforska precis vad den kan erbjuda under helgen. Förnuftiga driftskostnader, oavsett situation, bidrar starkt till dess popularitet.

Under 2019 uppdaterades CB500F med kompromisslösa linjer som höjde dess tekniska och mekaniska aspekter, och en mängd uppgraderingar som förbättrade körupplevelsen ännu mer. 2020 får en av Hondas mest populära maskiner uppdaterad grafik, två nya läckra färger och EURO5-homologation.